The costs of limited health literacy: a systematic review
- PMID: 19644651
- PMCID: PMC3785182
- DOI: 10.1007/s00038-009-0058-2
The costs of limited health literacy: a systematic review
Abstract
Objectives: To summarize evidence about (1) the costs of limited health literacy (HL) and (2) the cost-effectiveness of interventions to improve limited HL.
Methods: We performed a systematic review searching electronic databases and additional information resources. We included observational studies and interventional studies with HL-outcomes. We included populations at high risk for low HL and patients with (1) diabetes mellitus or (2) hyperlipidemia.
Results: We retrieved 2,340 papers and included 10 studies for analysis. The prevalence of limited HL is considerable (range 34-59%). On the health system level, the additional costs of limited HL range from 3 to 5% of the total health care cost per year. On the patient level, the additional expenditures per year per person with limited HL compared to persons with adequate HL range from US $143 to 7,798. Data on the cost-effectiveness of interventions to improve limited HL are scarce.
Conclusion: The costs of limited HL may be substantial, but few studies were retrieved and the results are heterogeneous.
Fragestellung: Wie hoch sind (1) die Kosten von eingeschränkter Gesundheitskompetenz (GK) und (2) wie ist die Kosten-Effektivität von Interventionen zur Verbesserung der GK?
Methodik: Systematic Review unter Einbezug von elektronischen Datenbanken und zusätzlichen Informationsquellen. Eingeschlossene Studiendesigns: Beobachtungs- und Interventionsstudien mit GK als Outcome. Eingeschlossen waren Personen mit hohem Risiko für eingeschränkte GK oder Patienten mit (i) Diabetes mellitus oder (ii) Hyperlipidämie.
Ergebnisse: Von 2340 gefundenen Studien wurden 10 Studien in die Auswertung eingeschlossen. Die Prävalenz von eingeschränkter GK ist beträchtlich (zwischen 34% und 59%). Bezogen auf das Gesundheitssystem betragen die zusätzlichen Kosten auf Grund eingeschränkter GK zwischen 3 und 5% der jährlichen gesamten Gesundheitskosten. Beim Vergleich von Patienten mit eingeschränkter GK vs. nicht eingeschränkter GK belaufen sich die jährlichen zusätzlichen Kosten pro Person auf 143 bis 7,798 US $. Empirische Daten zur Kosten-Effektivität von Interventionen, die die GK verbessern sollen, sind lückenhaft.
Schlussfolgerung: Die Kosten von eingeschränkter GK sind möglicherweise beträchtlich, allerdings ist die Datenlage bisher spärlich und die Ergebnisse sind heterogen.
Figures


References
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- Brügger U, Federspiel B, Kreuzer E, Horisberger B. Ökonomische Beurteilung von Gesundheitsförderung und Prävention. Winterthur: Winterthur Institute of Health Economics Zurich University of Applied Sciences; 2004.
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- Drummond M, Sculpher M, Torrance G, O’Brien B, Stoddart G. Methods for the economic evaluation of health care programmes. Oxford: Oxford University Press; 2005.
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