Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
. 2007 Jun 19:5:Doc02.

High dose chemotherapy with autologous stem cell transplantation in diffuse large B-cell lymphoma

Affiliations

High dose chemotherapy with autologous stem cell transplantation in diffuse large B-cell lymphoma

Ulrich J M Mey et al. Ger Med Sci. .

Abstract

Background: High-dose chemotherapy (HDT) with autologous stem cell transplantation (ASCT) plays an important role in the treatment of aggressive non-Hodgkin's lymphoma (NHL). We report on a retrospective analysis of all patients with diffuse large B-cell lymphoma who were consecutively treated with HDT followed by ASCT at the University Hospital of Bonn, Germany, between 1996 and 2004.

Methods: A total of 25 patients were transplanted for biopsy-proven diffuse large B-cell lymphoma (DLBCL). Eight patients received up-front HDT as first-line therapy, four patients received HDT due to incomplete response to conventional induction chemotherapy, and six patients were treated for primary refractory disease. Seven patients had recurrent lymphoma.

Results: A complete remission (CR) was achieved in 14 of 25 patients (56%). Estimated 3-year survival for patients treated with upfront HDT, chemosensitive patients with incomplete response to first line therapy, and patients with chemosensitive relapsed disease was 87.5%, 50.0% and 60.0%, respectively. In contrast, no patient with primary refractory disease or relapsed disease lacking chemosensitivity lived longer than 8 months. Chemosensitivity was the only significant prognostic factor for overall survival (OS) in multivariate analysis.

Conclusions: Our results confirm that HDT and ASCT is a highly effective therapy in patients with DLBCL leading to long-term survival in a substantial proportion of patients. Patients treated upfront for high-risk disease, incomplete response to conventional first-line therapy, or for chemosensitive relapse have a good prognosis. In contrast, patients with primary chemorefractory disease and patients with relapsed disease lacking chemosensitivity do not benefit from HDT with ASCT.

Hintergrund: Die Hochdosistherapie (HDT) mit autologer Stammzelltransplantation (SZT) spielt in der Behandlung aggressiver Non-Hodgkin-Lymphome (NHL) eine große Rolle. Wir präsentieren die Ergebnisse einer retrospektiven Analyse sämtlicher Patienten mit diffus großzelligem Non-Hodgkin-Lymphom (DLBCL), die im Zeitraum zwischen 1996 und 2004 an der Universitätsklinik Bonn mittels HDT und nachfolgender autologer SZT behandelt worden sind.

Methoden: Insgesamt wurden 25 Patienten mit bioptisch gesichertem DLBCL transplantiert. Bei acht Patienten erfolgte die HDT als geplanter Bestandteil der Erstlinientherapie („up-front“), vier Patienten wurden wegen inkompletten Ansprechens und sechs wegen primärer Refraktärität auf die konventionelle Chemotherapie transplantiert. Sieben Patienten erhielten die HDT wegen eines Rezidivs des DLBCL.

Ergebnisse: Eine komplette Remission wurde bei 14 der 25 Patienten (56%) erreicht. Die geschätzten 3-Jahres-Überlebensraten von Patienten, die die HDT als Teil der Erstlinientherapie erhielten, lag bei 87,5%; für chemosensitive Patienten mit inkomplettem Ansprechen auf die Erstlinientherapie und Patienten mit chemosensitiver rezidivierter Erkrankung lagen die entsprechenden Werte bei 50% bzw. 60%. Demgegenüber lebte in der Gruppe der primär refraktären bzw. rezidivierten Patienten ohne erhaltene Chemosensitivität kein Patient länger als 8 Monate. In der multivariaten Analyse prognostisch relevanter Faktoren für das Gesamtüberleben erwies sich Chemosensitivität als einzig signifikanter Parameter.

Schlussfolgerung: Unsere Ergebnisse zeigen, dass die HDT mit nachfolgender SZT in der Behandlung von Patienten mit DLBCL eine hocheffektive Therapie darstellt, die bei einem Großteil der Patienten ein Langzeitüberleben ermöglicht. Patienten, die die HDT in Hochrisikosituationen als Teil der Erstlinientherapie erhalten oder wegen inkompletten Ansprechens auf konventionelle Chemotherapie bzw. im chemosensiblen Rezidiv transplantiert werden, haben eine gute Prognose. Im Gegensatz dazu profitieren Patienten mit primär refraktärer Erkrankung und Patienten mit chemoresistentem Rezidiv nicht von einer HDT.

Keywords: autologous stem cell transplantation; diffuse large B-cell lymphoma; high-dose chemotherapy.

PubMed Disclaimer

Figures

Table 1
Table 1. Patient characteristics
Table 2
Table 2. Efficacy: Remission rates after HDT followed by ASCT and 3-year OS
Table 3
Table 3. Significant prognostic factors for OS in univariate and multivariate analysis
Table 4
Table 4. Highest degree of treatment-related non-haematological toxicity observed in n=25 patients receiving high-dose chemotherapy followed by autologous transplantation for diffuse large B-cell lymphoma
Figure 1
Figure 1. Kaplan-Meier curve of overall survival according to disease status pre-transplant

Similar articles

Cited by

References

    1. Philip T, Guglielmi C, Hagenbeek A, Somers R, Van der Lelie H, Bron D, Sonneveld P, Gisselbrecht C, Cahn JY, Harousseau JL, et al. Autologous bone marrow transplantation as compared with salvage chemotherapy in relapses of chemotherapy-sensitive non-Hodgkin's lymphoma. N Engl J Med. 1995;333(23):1540–1545. - PubMed
    1. Gianni AM, Bregni M, Siena S, Brambilla C, Di Nicola M, Lombardi F, Gandola L, Tarella C, Pileri A, Ravagnani F, Valagussa P, Bonadonna G. High-dose chemotherapy and autologous bone marrow transplantation compared with MACOP-B in aggressive B-cell lymphoma. N Engl J Med. 1997;336(18):1290–1297. - PubMed
    1. Milpied N, Deconinck E, Gaillard F, Delwail V, Foussard C, Berthou C, Gressin R, Lucas V, Colombat P, Harousseau JL Groupe Ouest-Est des Leucemies et des Autres Maladies du Sang. Initial treatment of aggressive lymphoma with high-dose chemotherapy and autologous stem-cell support. N Engl J Med. 2004;350(13):1287–1295. - PubMed
    1. Martelli M, Vignetti M, Zinzani PL, Gherlinzoni F, Meloni G, Fiacchini M, De Sanctis V, Papa G, Martelli MF, Calabresi F, Tura S, Mandelli F. High-dose chemotherapy followed by autologous bone marrow transplantation versus dexamethasone, cisplatin, and cytarabine in aggressive non-Hodgkin's lymphoma with partial response to front-line chemotherapy: a prospective randomized italian multicenter study. J Clin Oncol. 1996;14(2):534–542. - PubMed
    1. Haioun C, Lepage E, Gisselbrecht C, Bastion Y, Coiffier B, Brice P, Bosly A, Dupriez B, Nouvel C, Tilly H, Lederlin P, Biron P, Briere J, Gaulard P, Reyes F. Benefit of autologous bone marrow transplantation over sequential chemotherapy in poor-risk aggressive non-Hodgkin's lymphoma: updated results of the prospective study LNH87-2. Groupe d'Etude des Lymphomes de l'Adulte. J Clin Oncol. 1997;15(3):1131–1137. - PubMed

LinkOut - more resources