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. 2009 Oct 13:6:Doc04.
doi: 10.3205/psm000060.

Recording of dissimulation and denial in the context of the psychosomatic evaluation at living kidney transplantation using the Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI)

Affiliations

Recording of dissimulation and denial in the context of the psychosomatic evaluation at living kidney transplantation using the Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI)

Uwe Wutzler et al. Psychosoc Med. .

Abstract

Objective: Living organ donation involves interference with a healthy organism. Therefore, most transplantation centres ascertain the voluntariness of the donation as well as its motivation by means of a psychosomatic evaluation. The circumstance that the evaluation is compulsory and not a primary concern of the donor-recipient pair may occasion respondents to present only what they consider innocuous and socially adequate. Thus, the information value of the results can be considerably affected.

Methods: In the context of a psychosomatic evaluation prior to living kidney transplantation, 71 donor-recipient pairs were screened at the transplantation centre of Friedrich Schiller University, Jena. Using the validity scales of the Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) ("infrequency" (F), "lie" (L) and "correction-scales" (K)) and the Dissimulation Index according to Gough ("F-K"), we tried to find traits of dissimulation and denial.

Results: About 50% of the participants showed an infrequency raw score of zero. This means that at least half of the sample is apprehensive which may cause a cautious and controlled attitude towards the examination. The K-value (T>/=59) and the Dissimulation Index (F-K</=-15) indicated dissimulation in 29% and 26% of the overall sample. Moreover, it affects the score of 11 respondents (8%) so profoundly that any significance regarding the personality traits is lost.

Conclusion: In the setup of the examination situation as well as in the interpretation of test-psychological findings, the occurrence and possible influence of dissimulation should be considered. The validity scale of the MMPI can help to obtain an objective clinical impression of dissimulation in problem cases.

Hintergrund: Mit der Lebendorganspende ist der Eingriff in einen gesunden Organismus verbunden. Die Freiwilligkeit des Spendewunsches und seine Motivation werden deshalb in den meisten Transplantationszentren durch eine psychosomatische Evaluierung abgeklärt. Der Umstand, dass die Evaluierung vorgeschrieben ist und keinem primären Anliegen der Spender-Empfänger-Paare nachkommt, kann dazu führen, dass in der Untersuchung vor allem das präsentiert wird, was für unverfänglich und sozial angemessen gehalten wird. Die Aussagefähigkeit der erhobenen Befunde kann dadurch erheblich beeinträchtigt sein.

Methode: Im Rahmen der psychosomatischen Evaluierung im Vorfeld einer Lebendnierenspende wurden am Transplantationszentrum der Friedrich-Schiller-Universität Jena 71 Spender-Empfänger-Paare vorstellig. An Hand der Validitätsskalen des Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI), der „Fehler-Skala“ (F), der „Lügen-Skala“ (L) und der „Korrektur-Skala“ (K), sowie dem Dissimulationsindex nach Gough („F-K“) wurde versucht, testpsychologische Merkmale von Dissimulation und Verleugnung nachzuweisen.

Ergebnisse: Der Befund, dass ca. 50% der Teilnehmer einen Fehlerrohwert von 0 aufweisen, spricht dafür, dass mindestens die Hälfte der Stichprobe Ängste hat, die zu einer vorsichtigen und kontrollierten Haltung gegenüber der Untersuchung führen können. Der K-Wert (T≥59) zeigt bei 29% und der Dissimulationsindex (F-K ≤–15) bei 26% der Gesamtstichprobe das Vorliegen von Dissimulation an. In 11 Fällen (8%) ist das Testergebnis durch Dissimulation derart beeinträchtigt, dass es bezüglich der Persönlichkeitsmerkmale der Testperson keine Aussagefähigkeit mehr besitzt.

Diskussion: Bei der Gestaltung der Untersuchungssituation wie auch bei der Interpretation der testpsychologischen Untersuchungsbefunde sollte das Vorkommen und der mögliche Einfluss von Dissimulation bedacht werden. Bei Problemfällen können die Validitätsskalen des MMPI dabei helfen, den klinischen Eindruck über das Vorliegen von Dissimulation zu objektivieren.

Keywords: Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI); denial; dissimulation; living-kidney transplantation; psychosomatic evaluation; response set; validity scales.

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Figures

Table 1
Table 1. Description of sample
Table 2
Table 2. Mean ± Standard Deviation (sd) for the validity scales of the MMPI and the Dissimulation Index (F-K)
Table 3
Table 3. Parameters for the calculation of the t-test for independent samples: t- and p-scores as well as the amount of degrees of freedom (df)
Table 4
Table 4. Depiction of mean and standard deviation (sd) of the groups identified on the basis of the L-score for the correction scale (raw score of the MMPI-K), the Dissimulation Index (raw scores after conversion to the MMPI-SB) and the K-score (T-score-equivalents of the MMPI-2 for the raw scores of the MMPI-K) Depiction of the results of the group comparison using the U-tests
Figure 1
Figure 1. Frequency of the number of features for dissimulation in the overall sample
Figure 2
Figure 2. Frequency of features for dissimulation and denial in the sample
Figure 3
Figure 3. Depiction of the percentage of respondents showing an infrequency raw score of 0 in addition to the selected feature

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