Parenteral nutrition in patients with renal failure - Guidelines on Parenteral Nutrition, Chapter 17
- PMID: 20049069
- PMCID: PMC2795369
- DOI: 10.3205/000070
Parenteral nutrition in patients with renal failure - Guidelines on Parenteral Nutrition, Chapter 17
Abstract
Partial EN (enteral nutrition) should always be aimed for in patients with renal failure that require nutritional support. Nevertheless PN (parenteral nutrition) may be necessary in renal failure in patient groups with acute or chronic renal failure (ARF or CRF) and additional acute diseases but without extracorporeal renal replacement therapy, or in patients with ARF or CRF with additional acute diseases on extracorporeal renal replacement therapy, haemodialysis therapy (HD), peritoneal dialysis (PD) or continuous renal replacement therapy (CRRT), or in patients on HD therapy with intradialytic PN. Patients with renal failure who show marked metabolic derangements and changes in nutritional requirements require the use of specifically adapted nutrient solutions. The substrate requirements of acutely ill, non-hypercatabolic patients with CRF correspond to those of patients with ARF who are not receiving any renal replacement patients therapy (utilisation of the administered nutrients has to be monitored carefully). In ARF patients and acutely ill CRF patients on renal replacement therapy, substrate requirements depend on disease severity, type and extent/frequency of extracorporeal renal replacement therapy, nutritional status, underlying disease and complications occurring during the course of the disease. Patients under HD have a higher risk of developing malnutrition. Intradialytic PN (IDPN) should be used if causes of malnutrition cannot be eliminated and other interventions fail. IDPN should only be carried out when modifiable causes of malnutrition are excluded and enhanced oral (like i.e. additional energy drinks) or enteral supply is unsuccessful or cannot be carried out.
Patienten mit Nierenversagen sollten, wenn möglich, eine zumindest partielle enterale Ernährung erhalten. Trotzdem kann bei bestimmten Patientengruppen mit Nierenversagen eine PE (parenterale Ernährung) notwendig werden, wie z.B. bei Patienten mit akutem bzw. chronischem Nierenversagen (ANV bzw. CNV) und zusätzlichen akuten Erkrankungen ohne extrakorporalen Nierenersatz, bei Patienten mit ANV und Patienten mit CNV und zusätzlichen akuten Erkrankungen unter extrakorporaler Nierenersatztherapie, Hämodialysetherapie (HD), Peritonealdialyse (PD) oder kontinuierlicher Nierenersatztherapie (CRRT) sowie bei Patienten unter HD Therapie mit intradialytischer parenteraler Ernährung. Bei Patienten mit Nierenversagen machen umfangreiche metabolische Störungen und Änderungen des Nährstoffbedarfes die Verwendung von spezifisch adaptierten Nährlösungen notwendig. Bei akut-kranken nicht-hyperkatabolen Patienten mit CNV entspricht der Substratbedarf dem der Patienten mit ANV ohne Nierenersatztherapie (die Verwertung der zugeführten Nährstoffe muss sorgfältig überprüft werden). Bei Patienten mit ANV und akut-kranken Patienten mit CNV unter Nierenersatztherapie wird der Substratbedarf vom Schweregrad der Erkrankung, Art und Dosis der extrakorporalen Nierenersatzverfahren, dem Ernährungszustand, der Grunderkrankung und von im Krankheitsverlauf auftretenden Komplikationen bestimmt. Patienten unter einer HD haben ein hohes Risiko, eine Mangelernährung auszubilden. Eine intradialytische PE (IDPE) sollte nur dann durchgeführt werden, wenn „beseitigbare” Ursachen einer Mangelernährung ausgeschlossen wurden und wenn eine diätetische/orale (z.B. Trinknahrung) oder enterale Therapie nicht vorgenommen werden kann bzw. nicht erfolgreich ist.
Keywords: acute renal failure; chronic renal failure; haemodialysis; peritoneal dialysis.
Figures






Similar articles
-
Intensive medicine - Guidelines on Parenteral Nutrition, Chapter 14.Ger Med Sci. 2009 Nov 18;7:Doc14. doi: 10.3205/000073. Ger Med Sci. 2009. PMID: 20049075 Free PMC article. Review.
-
Surgery and transplantation - Guidelines on Parenteral Nutrition, Chapter 18.Ger Med Sci. 2009 Nov 18;7:Doc10. doi: 10.3205/000069. Ger Med Sci. 2009. PMID: 20049072 Free PMC article. Review.
-
Response to intradialytic parenteral nutrition.J Ren Nutr. 1999 Jan;9(1):32-4. doi: 10.1016/s1051-2276(99)90020-1. J Ren Nutr. 1999. PMID: 9861100
-
Successful intradialytic parenteral nutrition after abdominal "Catastrophes" in chronically hemodialysed patients.J Ren Nutr. 1999 Oct;9(4):206-13. doi: 10.1016/s1051-2276(99)90036-5. J Ren Nutr. 1999. PMID: 10528054
-
Intradialytic parenteral nutrition therapy for the malnourished hemodialysis patient.J Intraven Nurs. 1997 May-Jun;20(3):130-5. J Intraven Nurs. 1997. PMID: 9214924 Review.
Cited by
-
Intradialytic Parenteral Nutrition in Pediatrics.Front Pediatr. 2018 Oct 4;6:267. doi: 10.3389/fped.2018.00267. eCollection 2018. Front Pediatr. 2018. PMID: 30338249 Free PMC article. Review.
References
-
- Lochs HL, Weimann A. DGEM-Leitlinie Enterale Ernährung. [DGEM Guidelines Enteral Nutrition]. Akt Ernahrungsmed. 2003;28:S1–S120. (Ger).
-
- Fiaccadori E, Lombardi M, Leonardi S, Rotelli CF, Tortorella G, Borghetti A. Prevalence and clinical outcome associated with preexisting malnutrition in acute renal failure: a prospective cohort study. J Am Soc Nephrol. 1999;10(3):581–593. - PubMed
-
- Druml W. Nutritional management of acute renal failure. J Ren Nutr. 2005;15(1):63–70. doi: 10.1053/j.jrn.2004.09.012. Available from: http://dx.doi.org/10.1053/j.jrn.2004.09.012. - DOI - DOI - PubMed
-
- Clinical practice guidelines for nutrition in chronic renal failure; K/DOQI, National Kidney Foundation. Am J Kidney Dis. 2000;35(6 Suppl 2):S1–S140. - PubMed
-
- Toigo G, Aparicio M, Attman PO, Cano N, Cianciaruso B, Engel B, Fouque D, Heidland A, Teplan V, Wanner C. Expert working group report on nutrition in adult patients with renal insufficiency (Part 2 of 2) Clin Nutr. 2000;19(4):281–291. doi: 10.1054/clnu.2000.0129. Available from: http://dx.doi.org/10.1054/clnu.2000.0129. - DOI - DOI - PubMed
Publication types
MeSH terms
LinkOut - more resources
Full Text Sources
Other Literature Sources
Medical
Research Materials