Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
. 2009;2 Suppl 1(Suppl 1):41-8.
doi: 10.1159/000198259. Epub 2009 Mar 18.

[Postoperative complications after laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass in bariatric surgery]

[Article in German]
Affiliations

[Postoperative complications after laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass in bariatric surgery]

[Article in German]
Günther Meyer et al. Obes Facts. 2009.

Abstract

Der laparoskopische Roux-Y-Magenbypass weist eine Reihe charakteristischer chirurgischer KomplikationsmÖglichkeiten neben den in der bariatrischen Chirurgie generell vorhandenen Risiken auf. Durch die minimal-invasive Technik konnte das Risiko insgesamt vermindert werden. Die MortalitÄt betrÄgt 0–0,5%, das MorbiditÄtsrisiko betrÄgt zwischen 6 und 30%. Dabei erschweren die speziellen UmstÄnde des morbid adipÖsen Patienten hÄufig die Diagnosestellung, und insbesondere septische Komplikationen mit einem hohen MortalitÄtsrisiko stellen eine große Gefahr dar. GrÖßt mÖgliche Sicherheit und PrÄvention sind daher besonders wichtig. Die hÄufigsten Todesursachen sind Lungenembolie und Anastomoseninsuffizienz. Die hÄufigsten Komplikationen haben pulmonale und kardiale Ursachen. Wundkomplikationen werden als Folge des laparoskopischen Zugangssehrselten beobachtet. Chirurgische Komplikationen resultieren im Wesentlichen aus Blutungen, Problemen an den Anastomosen und NÄhten sowie dem DÜnndarm in Form von PassagestÖrungen unterschiedlicher Genese. Die chirurgischen wie bariatrischen Ergebnisse zeigen, dass das Ausmaß der FrÜh- und SpÄtkomplikationen im Vergleich zu den Folgeneiner fehlenden operativen Behandlung akzeptabel ist.

Postoperative Complications after Laparoscopic Roux-en-Y Gastric Bypass in Bariatric Surgery The laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass surgery involves some characteristic surgical complications besides the general risks associated with bariatric surgery. The overall risk could be effectively decreased due to the minimal invasive technique, though. The mortality is 0–0.5% and the risk ofmorbidity varies between 6 and 30%. However, the specific circumstances of morbidly obese patients make diagnostics difficult. Especially septic complications of any kind represent a high risk ofmortality. Therefore, maximal safety und prevention are very important issues to consider. The most common causes of death are pulmonary embolismand insufficiency of anastomosis. Due to the laparoscopic approach complications of wound healing are scarcely observed. The most frequent complications result from pulmonary and cardiac dysfunctions. Surgical complications mainly result from bleedings, problems with the anastomoses and sutures as well as from the small intestine showing any kind of passage malfunction. Overall, the surgical and bariatric results reveal that early postoperative and long-term complications remain within tolerable limits when compared toconsequences of a lack of surgery.

PubMed Disclaimer

Figures

Abb. 1
Abb. 1
Endoskopische Fibrinklebung einer Insuffizienz an der Pouch-jejunalen Anastomose.
Abb. 2
Abb. 2
Endoskopisch über eine insuffiziente Pouch-jejunale Anastomose bis in den abführenden alimentären Schenkel platzierter Covered Stent. a Endoskopische Sicht, b zugehöriges radiologisches Bild.
Abb. 3
Abb. 3
Endoskopische Ballondilatation einer Striktur an der Gastrojejunostomie. a Ballon in situ, b Situation nach Dilatation.
Abb. 4
Abb. 4
Anastomosenulkus 8 Monate nach Roux-Y-Magenbypass.

Similar articles

Cited by

References

    1. Nguyen NT, Goldman C, Rosenquist J, Arango A, Cole CJ, Lee SJ, Wolfe BM, Laparoscopic versus open gastric bypass. a randomized study of outcomes, quality of life, and costs. Ann Surg. 2001;234:279–291. - PMC - PubMed
    1. Courcoulas A, Perry Y, Buenaventura P, Luketich J. Comparing the outcomes after laparoscopic versus open gastric bypass: a matched paired analysis. Obes Surg. 2003;13:341–346. - PubMed
    1. Westling A, Gustavsson S. Laparoscopic vs open Roux-en-Y gastric bypass: a prospective, randomized trial. Obes Surg. 2001;11:284–292. - PubMed
    1. Lujan JA, Frutos MD, Hernandez Q, Liron R, Cuenca JR, Valero G, Parrilla P, Laparoscopic versus open gastric bypass in the treatment of morbid obesity A randomized prospective study. Ann Surg. 2004;239:433–437. - PMC - PubMed
    1. Marema RT, Perez M, Buffington CK. Comparison of the benefits and complications between laparoscopic and open Roux-en-Y gastric bypass surgeries. Surg Endosc. 2005;19:525–530. - PubMed

Publication types

MeSH terms