Divergent opinions on surface disinfection: myths or prevention? A review of the literature
- PMID: 20200680
- PMCID: PMC2831491
Divergent opinions on surface disinfection: myths or prevention? A review of the literature
Abstract
Virtually no prevention strategy in hospital hygiene has been the focus of such frequent controversial discussions as the role of surface disinfection. Set against that background, the Commission for Hospital Hygiene and Infection Prevention at the Robert Koch Institute founded a working group comprising members with divergent views of risk evaluation as regards the role of disinfection. This working group produced a most carefully drafted guideline on how to deal with various risk areas and also incorporated a new provision into the guideline, stating that: "Cleaning and disinfection procedures must be organized and implemented such that there is no increase in the microbial load or spread of facultatively pathogenic or pathogenic microorganisms on surfaces."Numerous studies have come to the conclusion that surface disinfection constitutes a basic infection control measure with which the spread of pathogens can be controlled. Conversely, when using only detergents such a form of control is not possible, something that must be taken into account in future when engaging in risk evaluation and formulating infection control measures. In view of the burgeoning trend in, for example, norovirus outbreaks, also in hospitals and nursing homes, such insights are of paramount importance and attest to the need for disinfection of surfaces and of areas with frequent hand and skin contacts. This discussion about the need for surface disinfection has, in addition to causing confusion among users, led to a decline in the willingness to accept hygienic practices, thus increasing the risk of occurrence of nosocomial infections as well as of antibiotic-resistant microorganisms.
Kaum eine Präventionsstrategie in der Krankenhaushygiene war so häufig Gegenstand kontroverser Diskussionen wie die Bedeutung der Flächendesinfektion. Vor diesem Hintergrund wurde seitens der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention beim Robert-Koch-Institut eine Arbeitsgruppe gebildet, die die Vertreter der unterschiedlichen Auffassungen zur Risikobewertung der Bedeutung der Desinfektion einschloss. Das Ergebnis war eine äußerst sorgfältig erarbeitete Verhaltensrichtlinie für unterschiedliche Risikobereiche wie eine neue Anforderung in der Richtlinie, „dass Reinigungs- und Desinfektionsverfahren so organisiert und durchgeführt sein müssen, dass es nicht zu einer Erhöhung der Keimzahl und zu einem Verteilen fakultativ-pathogener oder pathogener Mikroorganismen auf der Fläche kommt.“
Zahlreiche Untersuchungen kommen zu der Schlussfolgerung, dass die Oberflächendesinfektion eine Basishygienemaßnahme ist, durch die die Ausbreitung von Krankheitserregern kontrolliert werden kann. Eine derartige Kontrolle ist hingegen durch Anwendung von Detergenzien alleine nicht möglich, was zukünftig bei der Risikobeurteilung und bei der Entwicklung von Hygienemaßnahmen berücksichtigt werden muss. Vor dem Hintergrund z.B. der Zunahme von Norovirus-Ausbrüchen auch in Krankenhäusern und Pflegeheimen sind derartige Erkenntnisse von außerordentlicher Bedeutung und zeigen die Notwendigkeit, Desinfektionsverfahren zur Behandlung von Flächen und häufigen Hand- und Hautkontakten einzusetzen. Es ist festzustellen, dass die Diskussion um die Sinnhaftigkeit der Flächendesinfektion neben einer Verunsicherung der Anwender zu einer fehlenden Akzeptanz der Hygiene geführt und das Risiko für das Auftreten nosokomialer Infektionen wie die Zunahme antibiotikaresistenter Mikroorganismen erhöht hat.
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