Circulating Tumor Nucleic Acids: Perspective in Breast Cancer
- PMID: 20847818
- PMCID: PMC2931039
- DOI: 10.1159/000310113
Circulating Tumor Nucleic Acids: Perspective in Breast Cancer
Abstract
In 1940, it was demonstrated that free DNA could be identified in the bloodstream. It was later shown that circulating nucleic acids (CNA), both DNA and RNA, are present in several neoplastic and non-neoplastic diseases, and that in cancer they originate mostly from the tumor. In this review, we discuss the potential application of CNA as a breast cancer biomarker for early diagnosis and patient evaluation. Most of the initial studies on CNA compared the levels of CNA in cancer patients and healthy individuals. To increase sensitivity and specificity, cancer-specific molecular alterations were then utilized. In this respect, epigenetic alterations and microRNA offer considerable advantages over mutations because of their easiness of detection. Epigenetic signatures, being early events of carcinogenesis, may also be valuable markers for screening purposes. Monitoring the follow-up of the patients is one of the most interesting applications of CNA-based assays, and it is reasonable to hypothesize that CNA may become a surrogate marker for circulating cancer cells in the prediction of patient outcome. Transferring these findings to the clinical practice is the next effort, and this will be possible when a 'common language' is defined to allow proper validation of these new markers.
Im Jahr 1940 wurde entdeckt, dass freie DNA im Blut nachweisbar ist. Später wurde gezeigt, dass zirkulierende Nukleinsäuren (CNA) – sowohl DNA als auch RNA – bei verschiedenen neoplastischen und nicht neoplastischen Erkrankungen vorkommen und dass sie bei Krebserkrankungen hauptsächlich aus dem Tumor stammen. In dieser Übersichtsarbeit diskutieren wir potentielle Anwendungsmöglichkeiten von CNA als Brustkrebsbiomarker für die Früherkennung und Einschätzung von Patienten. Die meisten frühen Studien zu CNA verglichen den CNA-Spiegel von Krebspatienten mit dem von gesunden Personen. Um die Sensitivität und Spezifität zu erhöhen, wurden schließlich krebsspezifische molekulare Veränderungen nutzbar gemacht. Diesbezüglich bieten epigenetische Veränderungen und microRNA auf Grund ihrer guten Nachweisbarkeit große Vorteile gegenüber Mutationen. Epigenetische Signaturen als frühe Ereignisse in der Karzinogenese könnten ebenfalls wichtige Marker für Screening-Zwecke sein. Das Follow-up von Patienten ist eine der interessantesten Anwendungsgebiete von CNA-basierten Assays, und man kann durchaus annehmen, dass CNA ein Ersatzmarker für zirkulierende Krebszellen zur Vorhersage des Patienten-Out-comes werden könnten. Die Überführung dieser Ergebnisse in die klinische Praxis stellt die nächste Hürde dar, und wird mit der Definition einer gemeinsamen “Sprache„ zur korrekten Validierung dieser neuen Marker möglich werden.
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