Primary Actinomycosis of the Breast Presenting as a Breast Mass
- PMID: 20847823
- PMCID: PMC2931045
- DOI: 10.1159/000301599
Primary Actinomycosis of the Breast Presenting as a Breast Mass
Abstract
BACKGROUND: Primary actinomycosis of the breast is a rare disease which may present as sinus tract or with mass-like features mimicking malignancy. Clinical presentation makes it difficult to distinguish primary actinomycosis from mastitis and inflammatory carcinoma. CASE REPORT: A 48-year-old woman presented with a mass in the left breast of 2 months duration. Physical examination was significant for a non-tender mass in the left breast. Histopathologic examination of the excisional biopsy of the mass showed granulomatous inflammation with grains of Actinomyces israelii. CONCLUSIONS: Actinomycosis of the breast usually presents as a recurrent abscess with fistulas. It may sometimes present as a breast lump, which is difficult to distinguish from inflammatory carcinoma. The diagnosis is made by histopathologic examination of the specimen, in which we can see the characteristic sulfur granules representing the bacterial colonies. Prolonged antibiotic therapy with penicillin is the treatment of choice.
Hintergrund: Eine primäre Aktimomykose in der Brust ist eine seltene Krankheit, die in Form eines Sinustraktes oder mit tumorartigen Eigenschaften, die einer malignen Erkrankung ähneln, auftreten kann. Ihre klinische Erscheinung erschwert die Unterscheidung der primären Aktinomykose von einer Mastitis oder einem entzündlichen Karzinom.
Fallbericht: Eine 48-jährige Frau stellte sich mit einem Tumor in der linken Brust vor, der 2 Monate zuvor bemerkt worden war. Die einleitende körperliche Untersuchung zeigte deutlich eine nicht schmerzhafte Wucherung in der linken Brust. Die histopatholo-gische Analyse des Exzisionsbiopsates zeigte eine granu-lomatöse Entzündung mit Körnchen von Actinomyces israelii.
Schlussfolgerungen: Eine Aktinomykose der Brust zeigt sich gewöhnlich als wiederkehrender Abszess mit Fisteln. Manchmal kann sie auch als Knoten in der Brust auftreten, der nur schwer von einem entzündlichen Karzinom zu unterscheiden ist. Die Diagnose wird aufgrund der histopatholoschen Analyse der Biopsieprobe gestellt, bei der die charakteristischen Schwefelkörnchen entdeckt werden können, die die bakteriellen Kolonien repräsentieren. Eine ausgedehnte Antibiotikatherapie mit Penicillin ist die Behandlung der Wahl.
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