Malignant Mesenchymal Tumor of the Breast: Primary Chondrosarcoma
- PMID: 20847886
- PMCID: PMC2931068
- DOI: 10.1159/000212101
Malignant Mesenchymal Tumor of the Breast: Primary Chondrosarcoma
Abstract
SUMMARY: BACKGROUND: Primary mesenchymal tumors are an extremely rare malignancy of the breast. CASE REPORT: A 52-year-old woman presented with a rapidly growing breast mass. Physical examination established a large and round mass with regular margins in the upper-outer quadrant of the right breast. Ultrasound showed a hypoechoic solid mass (41 × 36 mm) with lobulated contours. Mammography revealed a hyperdense and relatively regular-shaped mass giving the impression of a benign tumor. However, a pathologic report of atypical cells after fine needle aspiration necessitated surgical excision. The mass was removed with a wide local excision. The tumor was diagnosed as a high-grade chondrosarcoma of the breast by histopathological analysis. Following the final diagnosis, we performed a modified radical mastectomy based on the knowledge that this malignancy is generally refractory to radiotherapy. The regional lymph nodes and local adjacent tissues were free of metastasis. The tumor was negative for estrogen and progesterone receptors as well as HER2. CONCLUSION: Chondrosarcoma tends to grow rapidly. Physical examination usually reveals a large, round mass. The tumor is regular-shaped, round, and complex echoic on Mammography and ultrasound. It usually does not invade regional structures. Surgery remains the only effective treatment.
Hintergrund: Primäre mesenchymale Tumoren der Brust sind äußerst selten.
Fallbericht: Eine 52 Jahre alte Frau stellte sich mit einem schnell wachsenden Tumor der Brust vor. Die klinische Untersuchung bestätigte eine große und runde Wucherung mit gleichmäßigen Rändern im oberen äußeren Quadranten der rechten Brust. Ultraschall zeigte einen echoarmen, festen Tumor (41 × 36 mm) mit lobulären Konturen. Die Mammografie ließ eine verhältnismäßig gleichmäßig geformte Wucherung mit erhöhter Dichte erkennen, die einen gutartigen Tumor vermuten ließ. Die pathologische Untersuchung eines Feinnadelaspirationsbiopsates ergab jedoch untypische Zellen und indizierte eine chirurgische Exzision. Der Tumor wurde durch lokale Exzision im Gesunden entfernt. Die histopathologische Analyse ergab ein hochgradig malignes Chondrosarkom der Brust. Aufgrund der endgültigen Diagnose und da dieser Tumor üblicherweise nicht strahlenempfindlich ist, führten wir eine modifiziert radikale Mastektomie durch. Die regionalen Lymphknoten und das benachbarte Gewebe waren frei von Metastasen. Der Tumor war Östrogen- und Progesteron-Rezeptor-sowie HER2-negativ.
Schlussfolgerung: Das Chondrosarkom neigt zu schnellem Wachstum. In der klinischen Untersuchung zeigt es sich als größere, runde Wucherung. Mammografie- und Ultraschallaufnahmen zeigen einen gleichmäßigen, runden Tumor mit komplexem Echosignal. Normalerweise greift er nicht auf benachbarte Strukturen über. Die chirurgische Entfernung stellt die einzige wirksame Behandlung dar.
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