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. 2008;3(2):128-133.
doi: 10.1159/000121885. Epub 2008 Apr 15.

Implementation of External Quality Assurance Trials for Immunohistochemically Determined Breast Cancer Biomarkers in Germany

Affiliations

Implementation of External Quality Assurance Trials for Immunohistochemically Determined Breast Cancer Biomarkers in Germany

Reinhard von Wasielewski et al. Breast Care (Basel). 2008.

Abstract

Besides typing and grading of breast cancer, Pathologists are involved in the determination of biomarkers, such as steroid hormone receptors and HER2, which are of utmost importance in adjuvant therapy. There have been concerns with regard to security and reproducibility of the biomarker assays done on tissue sections applying either immunohistochemistry or in-situ hybridisation. In order to assure the quality of these biomarker assays, a number of measures are required, among them external proficiency testing. Therefore, external quality assurance trials have been implemented in Germany. In the period of 2002-2007, 5 consecutive trials were conducted with up to 180 participating laboratories. Tissue microarrays with 20-24 different breast cancer samples including cell lines enabled that a huge number of pathologists were challenged with identical samples which provides the prerequisite for comparability. Because there is no legal duress to undergo external proficiency testing in histopathology, all laboratories that took part volunteered to do so. These innovative quality assurance trials (Qualitätsinitiative Pathologie, QuIP) will be continued in the future on an annual or bi-annual basis. Participation is recommended for pathology departments involved in the service for breast units. The organisational frame work of the trials is described here.

Über die histologische Typisierung und Graduierung hinaus, hat die Pathologie in der Brustkrebsdiagnostik die Aufgabe, Zielstrukturen, die in der adjuvanten Therapie von groβer Bedeutung sind, wie Steroidhormonrezeptoren und HER2, zu bestimmen. Die Reproduzierbarkeit dieser quantitativ bzw. semiquantitativ durch Immunhistochemie oder In-situ-Hybridisierung ermittelten Parameter wird zunehmend als eine Aufgabe der Qualitätssicherung wahrgenommen. Um die Qualität dieser Biomarker-Assays zu gewährleisten, kommen verschiedene Maβnahmen in Betracht, unter anderem die Teilnahme an externen Ringversuchen. In Deutschland wurden derartige Ringversuche ins Leben gerufen und fanden in den Jahren 2002-2007 bereits fünfmal mit bis zu 180 teilnehmenden Laboren statt. Dabei kommen “Gewebe-Arrays” (Tissue microarrays) mit 20-24 Gewebeproben von verschiedenen Mammakarzinomen und auch Zelllinien zum Einsatz. Hiermit gelingt es, ein hinsichtlich der Zusammensetzung vielfältiges, hinsichtlich der Anforderungen an die einzelnen Teilnehmer jedoch nahezu identisches Testmaterial an eine hohe Teilnehmerzahl zu distri-buieren, wodurch Vergleichbarkeit hergestellt werden kann. Da für eine Ringversuchsteilnahme in der diagnostischen Pathologie keine gesetzlichen Verpflichtungen bestehen, erfolgt die Teilnahme freiwillig. Diese innovative Form von Ringversuchen (Qualitätsinitiative Pathologie, QuIP) wird auch in Zukunft mit einem ein- oder halbjährigen Turnus fortgesetzt werden. Die Teilnahme ist für zertifizierte Brustzentren empfohlen. Hier werden Voraussetzungen und der organisatorische Rahmen dargestellt.

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Figures

Fig. 1
Fig. 1
A Paraffin block of a tissue array which is used in the immunohistochemical quality assurance trial; B 30 different tumour samples with defined target expression are assembled in one slide which has been stained for cytokeratin. Up to 200 slides can be produced from one tissue array assuring that all participants in the trial obtain almost identical material and that results among different laboratories become comparable. In the quality network of the German Society for Pathology and the Berufsverband Deutscher Pathologen (‘QuIP’, www.ringversuch.de; www99.mh-han-nover.de/institute/pathologie/dgp), quality assurance trials based on tissue arrays have been set up for different target molecules (ER, PR, HER2, c-kit).
Fig. 2
Fig. 2
Case selection for QuIP test. During a pre-test, adequate material is selected to be used for the trial. Only tissues which receive unequivocal and identical testing in all 3 reference laboratories will enter the final tissue microarray (TMA) which will be distributed to the participants.
Fig. 3
Fig. 3
Organisation and evaluation of the QuIP trial. All immunostains by participants will undergo a central review in order to assess interlaboratory variability. For evaluation a 4-tiered score is applied. Complete agreement with expected result will score 3 points, lesser deviation 2 points, more severe deviation 1 point, and false positivity or negativity 0 points.

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