Extracorporeal Photochemotherapy as a Challenging Treatment for Cutaneous T-Cell Lymphoma, Acute and Chronic Graft-versus-Host Disease, Organ Rejection and T-Lymphocyte-Mediated Autoimmune Diseases
- PMID: 21547105
- PMCID: PMC3083275
- DOI: 10.1159/000111755
Extracorporeal Photochemotherapy as a Challenging Treatment for Cutaneous T-Cell Lymphoma, Acute and Chronic Graft-versus-Host Disease, Organ Rejection and T-Lymphocyte-Mediated Autoimmune Diseases
Abstract
SUMMARY: 20 years ago, in 1987, Edelson and co-workers published their first report on the effectiveness of a new procedure, called extracorporeal photochemotherapy (ECP), in patients with advanced stage cutaneous T-cell lymphoma (CTCL). The positive response (>70% overall) achieved in those patients encouraged several groups to try out this new technology in other T-lymphocyte-mediated autoimmune diseases and a number of dermatological diseases, which sometimes gave conflicting results. In the following years, ECP obtained FDA approval as first line treatment in CTCL. In the 1990s ECP was applied to acute and chronic graft-versus-host disease (GvHD) refractory to conventional immunosuppressive therapy and proved to be effective in >60% of cases of this larger patient population. Today, although the effectiveness of ECP in GvHD is generally acknowledged, this is mainly based on retrospective or observational studies, as data from large, randomized multicenter trials, has yet to be published. Moreover, ECP's real mechanism of action and optimal treatment schedule are still under investigation. The aim of this review is to summarize knowledge acquired to date about ECP.
Zusammenfassung: Vor 20 Jahren berichteten Edelson und Mitarbeiter erstmals über die erfolgreiche Photopherese bei Patienten mit fortgeschrittenem kutanem T-Zell-Lymphom (CTCL). Die hohe Ansprechrate (>70% insgesamt) nach Photopherese bei CTCL ermutigte verschiedene Forschergruppen, diese neue Technologie bei anderen T-Lymphozyten-vermittelten Autoimmunkrankheiten und dermatologischen Erkrankungen anzuwenden. Die Ansprechraten bei diesen Erkrankungen waren unterschiedlich und widersprüchlich. Mittlerweile wurde die Photopherese als First-Iine-Behandlung bei der CTCL von der amerikanischen FDA zugelassen. In den 1990er Jahren wurden die Photopherese bei Patienten mit akuter und chronischer Graft-versus-Host-Erkrankung, die nicht auf eine konventionelle immunsuppressive Therapie ansprachen, angewendet und erfolgreich in mehr als 60% der Fälle bei dieser großen Patientenpopulation eingesetzt. Heutzutage ist die Effektivität der Photopherese bei der Graft-versus-Host-Erkrankung allgemein anerkannt, die Daten beruhen jedoch hauptsächlich auf retrospektiven Analysen oder Beobachtungsstudien. Ergebnisse von großen, randomisierten multizentrischen Studien hierzu müssen noch veröffentlicht werden. Der Wirkmechanismus der Photopherese und das optimale Behandlungsregime sind noch unter klinischer Erprobung. Diese Übersichtsarbeit fasst unser gegenwärtiges Wissen über die Photopherese zusammen.
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