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. 2011;6(3):221-226.
doi: 10.1159/000329006. Epub 2011 Jun 3.

The Impact of Breast Care Nurses on Patients' Satisfaction, Understanding of the Disease, and Adherence to Adjuvant Endocrine Therapy

Affiliations

The Impact of Breast Care Nurses on Patients' Satisfaction, Understanding of the Disease, and Adherence to Adjuvant Endocrine Therapy

Ute-Susann Albert et al. Breast Care (Basel). 2011.

Abstract

BACKGROUND: Breast care nurses (BCNs) are specialized caregivers in certified breast cancer center teams. The impact of a BCN's work remains unknown. PATIENTS AND METHODS: The role of BCN care was evaluated in a post-discharge mail survey of 360 patients. RESULTS: A total of 207 (87%) of 237 (66%) returned questionnaires were analyzed; 171 (83%) patients had BCN contact, 36 (17%) did not. The mean global quality of life scores (EORTC-QLQ-C30) were 66.3 for women with contact to a BCN versus 62.5 for women without such contact (p < 0.05). Women with a BCN contact had better results than women without (p < 0.001) for the following parameters: receipt of information material (84 vs. 64%), information about hospital procedures (93 vs. 72%) and treatment plan (91 vs. 63%), and knowledge of own tumor hormone receptor status (83 vs. 53%). Medication adherence correlated with the knowledge about the tumor hormone receptor status and was significantly higher in women having contact with a BCN (79 vs. 56%). The high recommendation rate (81%) reflects the high level of satisfaction with BCNs. A qualitative analysis of comments and suggestions identified aspects to improve BCN services. CONCLUSIONS: BCN improve satisfaction and treatment adherence in breast cancer patients.

Hintergrund: Breast Care Nurses (BCNs) sind spezialisierte Pflegekräfte im multidisziplinären Team zertifizierter Brustkrebszentren. Der Einfluss der Arbeit von BCNs ist bisher unbekannt.

Patienten und Methoden: Eine poststationare Befragungsstudie von 360 Patientinnen wurde zur Rolle der BCN-Betreuung durchgeführt.

Ergebnisse: Von 237 (66%) zurückgesendeten Fragebögen wurden 207 (87%) in die Analyse eingeschlossen; 171 (83%) Patientinnen gaben einen Kontakt zur BCN an, 36 (17%) keinen. Die mittleren Scorewerte zur globalen Lebensqualität (EORTC-QLQ-C30) ergaben für Frauen mit Kontakt zu einer BCN 66,3 und für Frauen ohne BCN-Kontakt 62,5 (p < 0,05). Frauen mit BCN-Kontakt wiesen gegenüber Frauen ohne BCN-Kontakt hinsichtlich folgender Parameter bessere Ergebnisse auf (p < 0,001): Erhalt von Informationsmaterialien (84 verus 64%), Informationen zu organisatorischen Abläufen (93 versus 72%) und zum Behandlungsplan (91 versus 63%) sowie Kenntnisstand des eigenen Tumorhormonrezeptorstatus (83 versus 53%). Die Medikamenteneinnahme korreliert mit dem Wissen zum eigenen Tumorhormonrezeptorstatus und erfolgte signifikant häufiger bei Frauen mit BCN-Kontakt (79 versus 56%). Die hohe Zufriedenheit der Patientinnen (96%) mit dem BCN-Gespräch spiegelt sich auch im Empfehlungsverhalten (81%) wider. Die qualitative Analyse von Mitteilungen und Anregungen ergab Hinweise zur Verbesserung der BCN-Betreuung.

Schlussfolgerungen: BCNs verbessern die Zufriedenheit und das Medikamenteneinahmeverhalten von Patientinnen mit Brustkrebs.

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Figures

Fig. 1
Fig. 1
Study design: data collection and analysis of outcome rates.
Fig. 2
Fig. 2
Health status and quality of life (EORTC-QLQ-C30).

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