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Case Reports
. 2013 Jan;163(1-2):32-6.
doi: 10.1007/s10354-012-0143-7. Epub 2013 Jan 23.

[Systemic hantavirus-infection in a comatose HIV patient]

[Article in German]
Affiliations
Case Reports

[Systemic hantavirus-infection in a comatose HIV patient]

[Article in German]
Robert Larbig et al. Wien Med Wochenschr. 2013 Jan.

Abstract

Symptoms: A 40 year old, disoriented, HIV- and Hepatitis B positive male patient was admitted with 40.3 °C. Clinically he presented a sinustachycardia (160/min) and hypotension (70/60 mmHg).

Investigations/diagnosis: Laboratory analyses showed elevated infection parameters, azotemia, proteinuria and thrombopenia. CD(4+)T-helper cells: 320/µl (32 %), HIV RNA: <40 copies/ml, Hepatitis B DNA: 20800 copies/ml. Hantavirus serology (immunofluorescence antibody assay): 1:2048; serotype Puumala.

Treatment/course: An early-goal-directed therapy and antibiotic treatment with Piperacillin and Tazobactam was initiated. The patient developed a bipulmonal infiltrate and an acute respiratory distress syndrome (ARDS ) requiring tracheal intubation, as well as a triad of fever, renal failure and profound hemorrhagic symptoms. This led to the diagnosis of the Puumala infection. Due to the parallel HIV- and Hepatits B infection an antiretroviral therapy was initiated.

Conclusion: In summary the Puumala infection bears the potential for a severe multi-organ failure, which is not typical for this usually benign infection.

Klinik: Ein 40 jähriger, desorientierter, HIV- und Hepatitis B positiver Patient wurde mit 40,3°C vorstellig. Es lag eine Sinustachykardie (160/min) mit arterieller Hypotonie (70/60 mmHg) vor.

Untersuchungen: Erhöhte Entzündungsparameter, Retentionsparameter, sowie Proteinurie, Thrombopenie. CD4+ T-Helferzahl: 320/µl (32 %), HIV RNA: < 40 Kopien/ml, Hepatitis B DNA: 20800 Kopien/ml. Hantavirus-Serologie (Immunfluoreszenz-Antikörper-Test): 1:2048; Serotyp Puumala.

Verlauf: Es wurde eine leitliniengerechte Sepsistherapie und Antibiose mit Piperacillin und Tazobactam eingeleitet. Bei respiratorischer Insuffizienz bei Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS ) mit bipulmonalem Infiltrat erfolgte die Intubation. Bei akutem intrarenalem Nierenversagen bei Aufnahme bestand keine Indikation zur Dialysebehandlung.

Bei paralleler HIV Erkrankung und Hepatitis B wurde eine antiretrovirale Therapie begonnen. Bei Fieber, konjunktivalen und petechialen Einblutungen sowie subkutanen Einblutungen und Nierenversagen wurde eine Hantavirus-Infektion (Serotyp Puumala) festgestellt.

Schlussfolgerung: Anhand dieses Fallberichtes zeigt sich der potentiell fulminante Verlauf der Puumala Infektion. Dies ist untypisch für diese oft blande verlaufende Infektionskrankheit.

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