Patient-reported outcomes in adequately treated hypothyroidism - insights from the German versions of ThyDQoL, ThySRQ and ThyTSQ
- PMID: 23618009
- PMCID: PMC3735043
- DOI: 10.1186/1477-7525-11-68
Patient-reported outcomes in adequately treated hypothyroidism - insights from the German versions of ThyDQoL, ThySRQ and ThyTSQ
Abstract
Background: Disease-specific patient-reported outcome measures (PROMs) have been developed as important research tools in the study of various diseases. For hypothyroidism there exist three validated disease-specific questionnaires in English: the Thyroid-Dependent Quality of Life Questionnaire (ThyDQoL), the Underactive Thyroid Symptom Rating Questionnaire (ThySRQ) and the Thyroid Treatment Satisfaction Questionnaire (ThyTSQ). We report psychometric properties of new German versions of the questionnaires including construct validity from two independent samples.
Methods: 230 envelopes with ThyDQoL, ThySRQ and ThyTSQ were given out to patients receiving levothyroxine for diagnosed hypothyroidism. Reliability and factor analyses were performed, correlations and hypothesised subgroup differences calculated to assess psychometric properties. Independently, 18 patients with treated hypothyroidism for autoimmune thyroiditis (Hashimoto’s disease) and 18 healthy control subjects were enrolled in a clinical study. Participants filled in the above questionnaires alongside well-known generic PROMs, e.g. the Beck Depression Inventory, the 12-item Well-Being Questionnaire and the Short-Form-36. Two blood samples were taken. Groups were compared and correlations between disease-specific and generic instruments analysed. Relationships between PROMs and biochemically determined thyroid hormone status were investigated.
Results: 102 patients returned completed questionnaires (response rate 44%). The newly translated questionnaires had satisfactory psychometric properties. Cronbach’s alpha was 0.92 for ThyDQoL, 0.81 for ThySRQ and 0.86 for ThyTSQ. For each of the questionnaires, a single factor structure explained the data best. Adequately treated patients with thyroid stimulating hormone levels in the upper normal range reported more symptoms in the ThySRQ. Those with autoimmune hypothyroidism reported being more bothered by depressive symptoms. Within the clinical sample, correlation with well-known generic instruments revealed good construct validity. In the clinical sample patients reported more symptoms in the ThySRQ, being more bothered by tiredness, higher depression and reduced well-being despite biochemically adequate treatment. Correlations between PROMs and biochemical thyroid hormone status revealed moderate though consistent associations.
Conclusions: Psychometric properties including construct validity of German versions of the ThyDQoL, ThySRQ and ThyTSQ are satisfactory. Feasibility and sensitivity in a clinical sample could be shown. We encourage the use of disease-specific PROMs in future studies as important additions to generic instruments in clinical research on hypothyroidism.
Hintergrund: Krankheitsspezifische Selbsteinschätzungsfragebögen, so genannte „patient-reported outcome measures“(PROMs), wurden als wichtige Forschungsinstrumente für verschiedene Erkrankungen entwickelt. Für die Hypothyreose wurden drei englischsprachige Fragebögen entwickelt: der Lebensqualitätfragebogen zur Schilddrüsenunterfunktion (ThyDQoL), der Symptomfragebogen zur Schilddrüsenunterfunktion (ThySRQ) sowie ein Fragebogen zur Behandlungszufriedenheit bei Schilddrüsenunterfunktion (ThyTSQ). Wir stellen psychometrische Eigenschaften der neuen deutschen Versionen dieser Fragebögen vor, inklusive Daten zur Konstruktvalidität aus zwei unabhängigen Stichproben.
Methoden: 230 Umschläge mit ThyDQoL, ThySRQ und ThyTSQ wurden an Patienten ausgegeben, die wegen einer gesicherten Hypothyreose mit Levothyroxin substituiert wurden. Mit Hilfe von Reliabilitäts- und Faktoranalysen, Korrelationsanalysen und hypothesengeleiteten Subgruppenvergleichen wurden die psychometrischen Eigenschaften der Fragebögen analysiert. 18 Patienten mit behandelter Hypothyreose autoimmuner Genese (Hashimoto Thyreoiditis) sowie 18 gesunde Kontrollprobanden nahmen an einer unabhängigen klinischen Studie teil. Die Teilnehmer füllten zu den oben genannten auch bekannte generische PROMs aus, darunter das Beck Depressions Inventar, den 12-Item Well-Being Questionnaire und den Short Form-36. Zwei Blutproben wurden entnommen. Die Gruppen wurden verglichen und Korrelationen zwischen krankheitsspezifischen und generischen Instrumenten sowie Zusammenhänge zwischen Fragebogendaten und Laborwerten berechnet.
Ergebnisse: 102 Patienten schickten ausgefüllte Fragebögen an die Autoren zurück (Rücklaufquote 44%). Die neu übersetzten Fragebögen zeigten gute psychometrische Eigenschaften. Cronbach’s Alpha betrug 0.92 für den ThyDQoL, 0.81 für den ThySRQ und 0.86 für den ThyTSQ. Alle Fragebögen wurden am besten durch eine Einfaktorenlösung beschrieben. Patienten mit Thyroidea-stimulierendem Hormon (TSH) im oberen Normbereich berichteten mehr Symptome im ThySRQ und diejenigen mit autoimmuner Genese stärkere Beeinträchtigung durch depressive Symptome. Die Konstruktvalidität der Fragebögen konnte durch erwartungskonforme Korrelationen zu generischen Fragebögen in der klinischen Studie nachgewiesen werden. Die Patientengruppe berichtete trotz normwertigem TSH mehr Symptome im ThySRQ, mehr Beeinträchtigung durch Müdigkeit, sowie höhere Depressionswerte und geringeres Wohlbefinden als die gesunde Kontrollgruppe. Wir konnten moderate aber konsistente Zusammenhänge zwischen den Fragebogendaten und den Laborwerten finden.
Schlussfolgerung: Die psychometrischen Eigenschaften der Fragebögen ThyDQol, ThySRQ und ThyTSQ sowie ihre Konstruktvalidität sind zufriedenstellend. Machbarkeit und Sensitivität der Fragebögen in einer klinischen Studie konnten gezeigt werden. Die krankheitsspezifischen PROMs stellen eine wichtige Ergänzung zu den generischen Instrumenten dar, mit potentiellem Nutzen für die zukünftige klinische Forschung auf dem Gebiet der Hypothyreose.
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