Quantitative analysis of carotid plaque vasa vasorum by CEUS and correlation with histology after endarterectomy
- PMID: 23644370
- DOI: 10.1024/0301-1526/a000267
Quantitative analysis of carotid plaque vasa vasorum by CEUS and correlation with histology after endarterectomy
Abstract
Background: Intraplaque neovascularization and vasa vasorum (VV) proliferation contribute in the progression and rupture of atherosclerotic lesions. Contrast enhanced ultrasonography (CEUS) has been reported to attain data regarding intraplaque neovessels and VV. However, whether the detection of microbubbles by CEUS within atherosclerotic plaques truly represents microvessels is a point of concern. We aimed to evaluate stable and unstable carotid artery plaque (CAP) VV pattern by CEUS and its correlation with histology and immunochemistry.
Patients and methods: Patients with CAP scheduled for plaque endarterectomy were enrolled. CAP was initially identified by conventional ultrasonography and subsequently CEUS (harmonic ultrasound imaging with simultaneous intravenous contrast agent injection) was performed. The recorded image loops were evaluated by a semi-automated method. Plaque specimens were excised and underwent histological and immunochemical (for CD34, Vascular Endothelial Growth Factor, CD68 and CD3 antibodies) analysis.
Results: Fourteen patients (67.6 ± 10.2 years, 10 males) with a 86.9 ± 11.5 % degree of carotid artery stenosis were evaluated. Histology showed that half of the plaques were unstable. Enhancement of plaque brightness on CEUS was significant for both stable and unstable plaque subgroups (p = 0.018 for both). Immunochemistry showed that microvessels, as assessed by CD34 antibody, were more dense in unstable vs. stable plaques (36.6 ± 17.4 vs. 13.0 ± 7.2 respectively, p = 0.002). However, correlation between plaque brigthness enhancement on CEUS and microvessel density was significant only for stable (r = 0.800, p = 0.031) plaques.
Conclusions: The identification of brightness enhacement during CEUS in carotid atherosclerotic plaques may not always reflect the presence of VV.
Hintergrund: Intraplaque Neovaskularisation und Proliferation von Vasa vasorum tragen bei zur Progression und Ruptur von arteriosklerotischen Läsionen. Ob die mittels Kontrastverstärkter Ultrasonography (CEUS) nachgewiesenen Mikrobläschen in den arteriosklerotischen Plaques tatsächlich Vasa vasorum repräsentieren ist die Frage. Absicht war, bei stabilen und instabilen Plaques der A. carotis die Vasa vasorum mittels CEUS (contrast enhanced ultrasonography) zu untersuchen und mit der Histologie und Immunochemie zu vergleichen. Patienten und Methoden: Patienten mit Plaques der A. carotis, die zur Endarterektomie vorgesehen waren, wurden in die Studie aufgenommen. Die Plaques der A. carotis (CAP) waren zunächst mit konventioneller Ultrasonographie erfasst und anschliessend mittels CEUS untersucht worden. Die dadurch gewonnenen Aufnahmen wurden mit einer seimautomatischen Methode analysiert. Entnahmen aus den Plaques wurden histologisch und immunchemisch analysiert (auf CD34, endothelialen Wachstumsfaktor, CD68 und CD3 Antikörper). Resultate: 14 Patienten (67.6+/-10.2 jährig, 10 männlich) mit 86.9+/-11.5 % Stenose wurden evaluiert. Histologisch waren 50 % der Plaques instabil. Die Zunahme der Plaque-Helligkeit bei CEUS war signifikant, sowohl bei der stabilen wie auch der instabilen Untergruppe (p = 0.018 für beide). Immunchemisch war nachzuweisen, dass die Mikrogefässe bei instabilen Plaques dichter angelegt waren als bei stabilen Plaques (36.6+/-17.4 vs 13.0+/-7.2, p = 0.002). Dagegen war die mittels CEUS nachgewiesene Zunahme der Plaquehelligkeit sowie die Dichte von Mikrogefässen nur bei stabilen Plaques signifikant erhöht (r = 0.800, p = 0.031). Schlussfolgerungen: Die Zunahme der mittels CEUS nachgewiesenen intensivierten Helligkeit arteriosklerotischer Plaques wiederspiegelt nicht immer das Vorkommen von Vasa vasorum.
Comment in
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How dangerous is a carotid plaque?Vasa. 2013 May;42(3):155-7. doi: 10.1024/0301-1526/a000262. Vasa. 2013. PMID: 23644365 No abstract available.
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