[Infectious diarrhea - key reflections for approaching this problem]
- PMID: 23692904
- DOI: 10.1024/1661-8157/a001292
[Infectious diarrhea - key reflections for approaching this problem]
Abstract
Diarrhea is a frequent and complex entity which is caused by a large number of infectious and non-infectious reasons. A detailed clinical and epidemiological history will define whether an additional laboratory work-up and treatment is indicated. Acute diarrhea is predominantly caused by viral or bacterial pathogens and is usually of short duration without any therapeutic intervention. A parasitic or non-infectious cause must be primarily considered if the diarrhea persists over two weeks. Work-up of stool specimens must target the most likely pathogens or other causes considered. The key element of treatment of acute diarrhea is rehydration. An empirical anti-infective therapy may be considered in critically ill patients, persistent or chronic diarrhea as well as in selected epidemiological or risk situations.
Durchfall ist ein häufiges und komplexes Problem mit vielfältigen infektiösen und nicht-infektiösen Ursachen. Eine sorgfältige klinische und epidemiologische Evaluation des Durchfalls ist entscheidend für die weitere Abklärung und Therapie. Der akute Durchfall wird überwiegend durch virale und bakterielle Infektionen verursacht und ist meist selbstlimitierend. Bei persistierendem oder chronischem Durchfall muss eine parasitäre oder nicht infektiöse Ursache in Betracht gezogen werden. Stuhluntersuchungen müssen gezielt erfolgen. Die wichtigste Therapie ist die Flüssigkeitssubstitution. Eine empirische Antibiotikatherapie ist bei schweren Verläufen, persistierendem oder chronischem Durchfall sowie bei spezieller Epidemiologie und Risikofaktoren indiziert. In diesem Aufsatz werden die grundlegenden Überlegungen für einen rationalen Zugang zum infektiösen Durchfall diskutiert.
La diarrhée est une maladie fréquente et complexe qui est causée par de nombreuses raisons infectieuses ou non-infectieuses. Une anamnèse détaillée qui focalise sur la clinique et les circonstances épidémiologiques va définir si des examens du laboratoire supplémentaires et si un traitement sont indiqués. La diarrhée aiguë est surtout dûe à des origines virales ou bactériennes et est normalement de courte durée même sans traitement. Si la diarrhée dure plus que deux semaines, il faut considérer des parasites ou des raisons non-infectieuses à l'origine de la diarrhée. Un diagnostic des selles ciblé s'impose. Le traitement clé de la diarrhée aiguë est la réhydratation. Un traitement empirique est indiqué chez les patients très malades, chez des patients avec une diarrhée persistante ou chronique ainsi que dans des situations spéciales épidémiologiques ou à risque.
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