Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2013 Nov;108(8):639-45.
doi: 10.1007/s00063-013-0285-4. Epub 2013 Nov 6.

[Acute liver failure. Diagnosis and therapy]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Acute liver failure. Diagnosis and therapy]

[Article in German]
K L Streetz et al. Med Klin Intensivmed Notfmed. 2013 Nov.

Abstract

Although acute liver failure is a rare disease with a prevalence of 5 per 1 million people, it has a considerablely high mortality rate of 34 %. The main causes in western civilizations are drug overdose (acetaminophen) and viral hepatitis. Patients are affected by the loss of liver synthesis function and are at risk of developing hepatic encephalopathy and possible multiorgan failure. Specific therapies consisting of the administration of N-acetylcysteine (acetaminophen) or of nucleotide/nucleoside analogs (hepatitis B) are possible, but are often not adequate. Orthotopic liver transplantation is, therefore, frequently the only remaining effective therapy for severe acute liver failure. Due to organ shortage, new prognostic tools, e.g., the Acute Liver Failure Study Group (ALFSG) score, have been developed to improve patient selection using sufficiently stringent selection criteria.

Das akute Leberversagen (ALV) ist mit einer Prävalenz von 5 pro 1 Mio. Einwohner zwar selten, besitzt aber eine sehr hohe Mortalitätsrate von etwa 34 %. Es wird in westlichen Zivilisationen hauptsächlich durch Medikamente (Paracetamol) und virale Hepatitiden ausgelöst. Die Patienten sind hauptsächlich durch den Ausfall der Lebersynthesefunktion, die Entwicklung einer hepatischen Enzephalopathie und ein mögliches Multiorganversagen gefährdet. Spezifische Therapien sind mit der Gabe von N-Acetylcystein (Paracetamol) oder von Nukleotid-/Nukleosid-Analoga (Hepatitis-B) zwar möglich, oft aber nicht ausreichend effektiv. Die Durchführung einer Lebertransplantation ist hier oft die einzige verbleibende Therapieoption. Neue Prognosescores, wie der Acute-liver-failure-study-group(ALFSG)-Score, ermöglichen eine verbesserte Patientenselektion, um dem Organmangel durch eine ausreichend stringente Indikationsstellung gerecht zu werden.

PubMed Disclaimer

References

    1. Adam J Hepatol. 2012;57:675. doi: 10.1016/j.jhep.2012.04.015. - DOI - PubMed
    1. Bañares Hepatology. 2013;57:1153. doi: 10.1002/hep.26185. - DOI - PubMed
    1. Bower Am J Gastroenterol. 2008;103:255. doi: 10.1111/j.1572-0241.2007.01697.x. - DOI
    1. Canbay Dtsch Arztebl Int. 2011;108:714. - PMC - PubMed
    1. Germani J Hepatol. 2012;57:288. doi: 10.1016/j.jhep.2012.03.017. - DOI - PubMed

MeSH terms

LinkOut - more resources