Manual for the psychotherapeutic treatment of acute and post-traumatic stress disorders following multiple shocks from implantable cardioverter defibrillator (ICD)
- PMID: 24403967
- PMCID: PMC3884562
- DOI: 10.3205/psm000099
Manual for the psychotherapeutic treatment of acute and post-traumatic stress disorders following multiple shocks from implantable cardioverter defibrillator (ICD)
Abstract
Background: In view of the increasing number of implanted cardioverter defibrillators (ICD), the number of people suffering from so-called "multiple ICD shocks" is also increasing. The delivery of more than five shocks (appropriate or inappropriate) in 12 months or three or more shocks (so called multiple shocks) in a short time period (24 hours) leads to an increasing number of patients suffering from severe psychological distress (anxiety disorder, panic disorder, adjustment disorder, post-traumatic stress disorder). Untreated persons show chronic disease processes and a low rate of spontaneous remission and have an increased morbidity and mortality. Few papers have been published concerning the psychotherapeutic treatment for these patients.
Objective: The aim of this study is to develop a psychotherapeutic treatment for patients with a post-traumatic stress disorder or adjustment disorder after multiple ICD shocks.
Design: Explorative feasibility study: Treatment of 22 patients as a natural design without randomisation and without control group. The period of recruitment was three years, from March 2007 to March 2010. The study consisted of two phases: in the first phase (pilot study) we tested different components and dosages of psychotherapeutic treatments. The final intervention programme is presented in this paper. In the second phase (follow-up study) we assessed the residual post-traumatic stress symptoms in these ICD patients. The time between treatment and follow-up measurement was 12 to 30 months.
Population: Thirty-one patients were assigned to the Department of Psychocardiology after multiple shocks. The sample consisted of 22 patients who had a post-traumatic stress disorder or an adjustment disorder and were willing and able to participate. They were invited for psychological treatment. 18 of them could be included into the follow-up study.
Methods: After the clinical assessment at the beginning and at the end of the inpatient treatment a post-treatment assessment with questionnaires followed. In this follow-up measurement, minimum 12 months after inpatient treatment, posttraumatic stress was assessed using the "Impact of Event Scale" (IES-R).
Setting: Inpatient treatment in a large Heart and Thorax Centre with a Department of Psychocardiology (Kerckhoff Heart Centre).
Results: From the 18 patients in the follow-up study no one reported complaints of PTSD. 15 of them reported a high or even a very high decrease of anxiety and avoidance behaviour.
Conclusions: The fist step of the treatment development seems to be successful. It shows encouraging results with an acceptable dosage. The second step of our work is in process now: we evaluate the treatment manual within other clinical institutions and a higher number of psychotherapists. This leads in the consequence to a controlled and randomised comparison study.
Hintergrund: Angesichts der ständig steigenden Zahl implantierter Defibrillatoren steigt auch die Zahl der Menschen, die sog. Mehrfachschocks erleben. Fünf oder mehr Schocks (adäquate oder inadäquate) innerhalb von 12 Monaten oder drei und mehr Schocks innerhalb einer Episode (24 Stunden) führen nach derzeitigem Kenntnisstand zu einem Anstieg von psychopathologischen Symptomen (Angststörung, Panikstörung, Anpassungsstörung und posttraumatische Belastungsstörung). Unbehandelt führt dies zu einer Chronifizierung bei niedriger Spontanremission und zu einer Erhöhung der Morbidität und Mortalität. Es gibt nur wenige Publikationen zur psychotherapeutischen Behandlung dieser PatientInnen.Ziel: Ziel der Studie war die Entwicklung und Erprobung einer multimodalen psychotherapeutischen Intervention für Menschen nach Defi-Mehrfachschocks und einer Anpassungsstörung oder posttraumatischen Belastungsstörung.Design: Es handelt sich um eine Machbarkeitsstudie: PatientInnen wurden in einem naturalistischen Design (unausgewählt, ohne Randomisierung und ohne Kontrollgruppe) stationär behandelt. Der Einschluss der PatientInnen erfolgte zwischen März 2007 bis März 2010. Die Studie bestand aus zwei Phasen. In der ersten Phase der Pilotstudie entwickelten und erprobten wir verschiedene Behandlungskomponenten und die Behandlungsdosis variierte. In der zweiten Phase (Follow-up-Studie) fand eine postalische Nachuntersuchung mittels Fragebögen statt. Der Nachbefragungszeitraum variierte zwischen 12 und 30 Monaten.Stichprobe: Im Untersuchungszeitraum wurden 31 PatientInnen in die Klinik für Psychokardiologie der Kerckhoff Klinik überwiesen. Die von uns behandelte Gruppe bestand am Ende aus 22 Personen, die eine Anpassungsstörung oder posttraumatische Störung hatten und die in der Lage und Willens waren, an der Studie teilzunehmen. In die Follow-up-Studie konnten wir 18 von diesen 22 PatientInnen einschließen.Methoden: Zu Beginn und am Ende der stationären Behandlung stand eine klinische Diagnostik (z.T. mit Fragebögen, die aber wechselten und daher nicht systematisch ausgewertet werden konnten). Für die Follow-up-Studie wurden eigene Fragebögen sowie die Impact of Event Scale verwendet.Setting: Es handelt sich um ein stationäres multimodales Behandlungssetting in einer sehr großen Herz- und Thoraxklinik. Die Klinik für Psychokardiologie ist Teil der Kerckhoff Klinik.Ergebnisse: Von den 18 PatientInnen die an der Follow-up-Studie teilnahmen, berichtete keiner Symptome einer posttraumatischen Belastungsstörung. Eine starke oder sehr starke Abnahme von Angst und Vermeidungsverhalten wurde von 15 der 18 Behandelten berichtet.Schlussfolgerungen: Der erste Schritt einer Entwicklung eines systematischen und konsistenten Therapiepaketes kann als erfolgreich bewertet werden. Die Ergebnisse sind ermutigend und die erforderliche Behandlungsdosis (3 Wochen) ist durchaus kostengünstig. Der nächste Forschungsschritt ist derzeit in Arbeit: Wir erproben das entwickelte Konzept an weiteren 40 Personen, wobei verschiedene TherapeutInnen zum Einsatz kommen. Eine kontrollierte und randomisierte Vergleichsstudie kann hierdurch vorbereitet werden.
Keywords: Eye Movement Desensitisation and Reprocessing (EMDR); ICD shocks; adjustment disorder; anxiety; depression; electrical storm; implantable Cardioverter Defibrillator; multiple ICD shocks; post-traumatic stress disorder; psychotherapy; trauma symptoms.
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