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. 2014 Mar;42(2):109-13.
doi: 10.1024/1422-4917/a000277.

[Classification of enuresis/encopresis according to DSM-5]

[Article in German]
Affiliations

[Classification of enuresis/encopresis according to DSM-5]

[Article in German]
Alexander von Gontard. Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother. 2014 Mar.

Abstract

Elimination disorders are common in childhood and adolescence. Enuresis is traditionally defined as wetting from the age of 5 years and encopresis as soiling from 4 years onwards - after all organic causes have been excluded. In the past decades, many subtypes of elimination disorders have been identified with different symptoms, etiologies, and specific treatment options. Unfortunately, the DSM-5 criteria did not integrate these new approaches. In contrast, classification systems of the International Children's Incontinence Society (ICCS) for enuresis and urinary incontinence as well as the ROME-III criteria for fecal incontinence offer new and relevant suggestions for both clinical and research purposes.

Ausscheidungsstörungen sind häufig in Kindheit und Jugendalter. Enuresis wird traditionell definiert als ein Einnässen ab dem Alter von 5 Jahren und Enkopresis als ein Einkoten ab 4 Jahren – jeweils nach Ausschluss organischer Ursachen. In den letzten Jahrzehnten wurden viele verschiedene Subtypen von Ausscheidungsstörungen identifiziert, die sich nach Symptomatologie, Ätiologie und spezifische Therapiemöglichkeiten unterscheiden. Leider wurden diese neuen Entwicklungen im DSM-5 nicht integriert. Dagegen bieten die Klassifikationssysteme der International Children’s Incontinence Society (ICCS) für Enuresis und Harninkontinenz und der ROME-III Gruppe für Stuhlinkontinenz neue und relevante Zugänge für Klinik und Forschung.

Keywords: DSM-5; Enkopresis; Enuresis nocturna; Harninkontinenz tags; ICCS; Rome-III; Stuhlinkontinenz; daytime urinary incontinence; encopresis; fecal incontinence; functional constipation; funktionelle Obstipation; nocturnal enuresis.

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