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. 2014 Mar 12;103(6):317-22.
doi: 10.1024/1661-8157/a001591.

[Systematic elimination of prescribed medicines is acceptable and feasible among polymorbid family medicine patients]

[Article in German]
Affiliations

[Systematic elimination of prescribed medicines is acceptable and feasible among polymorbid family medicine patients]

[Article in German]
Stefan Neuner-Jehle et al. Praxis (Bern 1994). .

Abstract

Polypharmacy increasingly is a problem in the care of polymorbid and elderly people, and affects morbidity and mortality. We adapted an algorithm for systematic deprescribing of medicaments (Good Palliative Geriatric Practice, developed for geriatric patients originally), and performed a practicability and acceptance study with 14 general practitioners and 63 patients with 523 medicaments totally. By the intervention 13% of all medicaments could be changed and 9% stopped, mostly (56%) due to an absence of indication. 75% of patients given a recommendation to change a medicament agreed. Acceptance and practicability of the tool were rated clearly positive by physicians. To study efficacy a randomized-controlled trial with clinical outcomes, long-term follow up and the exploration of patients' views is warranted.

Polypharmazie ist ein zunehmendes Problem in der Betreuung polymorbider und älterer Menschen, und führt zu erhöhter Morbidität und Mortalität. Wir adaptierten einen aus der Geriatrie stammenden Algorithmus für systematisches Weglassen verschriebener Medikamente (Good Palliative Geriatric Practice) und testeten dessen Praktikabilität und Akzeptanz bei 14 Hausärzten und 63 Patienten mit insgesamt 523 verschriebenen Medikamenten. Infolge der Intervention wurden 13% aller Medikamente verändert und 9% abgesetzt, meist (56%) aufgrund fehlender Indikation. In 75% der Fälle stimmte der Entscheid des Patienten, ob ein Medikament zu ändern sei, mit der Empfehlung des Arztes überein. Akzeptanz und Praktikabilität des Instrumentes wurden von den Ärzten hoch bewertet. Diese Pilotstudie schafft die Voraussetzungen für eine randomisiert-kontrollierte Wirksamkeitsstudie mit klinischen Endpunkten, einem Langzeitverlauf und die Exploration der Patientenperspektive.

La Polypharmacie est un problème important dans la prise en charge des personnes âgées et polymorbides. Elle est liée à une morbidité et une mortalité elevée. Nous étudions la valeur pratique et l'acceptation d'un algorithme adapté d'une éxperience gériatrique qui evalue systématiquement les médicaments prescrits (Good Palliative Geriatric Practice) chez 14 médecins de famille et 63 patients avec 523 médicaments prescrits. Grace à l'intervention, 13% des médicaments ont été changées et 9% omis, 56% à cause d'un manque d'indication. 75% des patients avec une recommendation de changer le médicament étaient d'accord. L'acceptation et la valeur pratique de l'instrument étaient jugées nettement positives par les médecins. Pour étudier l'efficacité, une étude randomisée controllée, de longue durée et l'exploration de la perspective des patients est nécessaire.

Keywords: Hausarztmedizin; Medikamentenreduktion; Polypharmazie; deprescribing; effects secondaires; family medicine; gemeinsame Entscheidungsfindung; inappropriate medication; médicine de famille; polypharmacie; polypharmacy; prise de décision partagée; shared decision making; ungeeignete Medikation.

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