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Review
. 2012 Dec;7(6):453-9.
doi: 10.1159/000345870.

Radiotherapy issues in elderly breast cancer patients

Affiliations
Review

Radiotherapy issues in elderly breast cancer patients

Ian Kunkler. Breast Care (Basel). 2012 Dec.

Abstract

Breast cancer in the elderly is a rising health care challenge. Under-treatment is common. While the proportion of older patients receiving adjuvant radiotherapy (RT) is rising, the proportion undergoing breast-conserving surgery without irradiation has also risen. The evidence base for loco-regional treatment is limited, reflecting the historical exclusion of older patients from randomised trials. The 2011 Oxford overview shows that the risk of first recurrence is halved in all age groups by adjuvant RT after breast-conserving surgery, although the absolute benefit in older 'low-risk' patients is small. There is level 1 evidence that a breast boost after breast-conserving surgery and whole-breast irradiation reduces local recurrence in older as in younger women, although in the former the absolute reduction is modest. Partial breast irradiation (external beam or intraoperative or postoperative brachytherapy) is potentially an attractive option for older patients, but the evidence base is insufficient to recommend it routinely. Similarly, shortened (hypofractionated) dose fraction schedules may be more convenient for older patients and are supported by level 1 evidence. There remains uncertainty about whether there is a subgroup of older low-risk patients in whom postoperative RT can be omitted after breast-conserving surgery. Biomarkers of 'low risk' are needed to refine the selection of patients for the omission of adjuvant RT. The role of postmastectomy irradiation is well established for 'high-risk' patients but uncertain in the intermediate-risk category of patients with 1-3 involved axillary nodes or node-negative patients with other risk factors where its role is investigational.

Brustkrebs bei älteren Patientinnen stellt eine wachsende Herausforderung im Gesundheitswesen dar. Nicht ausreichende Behandlung kommt häufig vor. Während der Anteil der älteren Patientinnen, die eine adjuvante Radiotherapie (RT) erhalten, steigt, ist der Anteil derjenigen, die sich einer brusterhaltenden Operation ohne Bestrahlung unterziehen, ebenfalls gestiegen. Die Evidenzlage für eine lokoregionale Behandlung ist begrenzt, was den in der Vergangenheit praktizierten Ausschluss von älteren Patientinnen von randomisierten Studien widerspiegelt. Der Oxford Overview 2011 zeigt, dass sich das Risiko eines ersten Rückfalls in allen Altersgruppen durch die adjuvante RT nach einer brusterhaltenden Operation halbiert hat; der absolute Nutzen der älteren «Niedrigrisiko»-Patientinnen ist jedoch klein. Es liegt Level-1-Evidenz vor, dass eine Boost-Bestrahlung nach einer brusterhaltenden Operation mit anschließender Ganzbrustbestrahlung lokale Rezidive bei älteren genauso wie bei jüngeren Frauen reduziert; bei Ersteren ist die absolute Reduktion jedoch nur mäßig. Eine partielle Bestrahlung der Brust (durch externe Bestrahlung oder intraoperative oder postoperative Brachytherapie) ist möglicherweise eine attraktive Option für ältere Patientinnen. Die Evidenzlage ist für eine routinemäßige Empfehlung jedoch unzureichend. Außerdem können verkürzte (hypofraktio-nierte) Dosisfraktionsprogramme für ältere Patientinnen angenehmer sein und werden durch Level-1-Evidenz unterstützt. Es bleibt unklar, ob es eine Untergruppe von Niedrigrisiko-Patientinnen gibt, bei denen die postoperative RT nach einer brusterhaltenden Operation unterlassen werden kann. Biomarker, die ein «niedriges Risiko» anzeigen, werden benötigt, um die Selektion von Patientinnen zu verfeinern, denen eine RT erspart werden kann. Die Bedeutung der Bestrahlung nach einer Mastektomie ist bei «Hochrisiko»-Patientinnen erwiesen, sie ist jedoch unklar bei Patientinnen mit mittlerem Risiko, also mit 1–3 involvierten axillären Lymphknoten oder ohne involvierte Lymphknoten, aber mit anderen Risikofaktoren. Hier wird ihre Bedeutung noch erforscht.

Keywords: Breast cancer; Elderly; Radiotherapy.

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