Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Comparative Study
. 2014 Jul;43(4):278-83.
doi: 10.1024/0301-1526/a000363.

Assessment of extracranial-intracranial bypass in Moyamoya disease using 3T time-of-flight MR angiography: comparison with CT angiography

Affiliations
Comparative Study

Assessment of extracranial-intracranial bypass in Moyamoya disease using 3T time-of-flight MR angiography: comparison with CT angiography

Qian Chen et al. Vasa. 2014 Jul.

Abstract

Background: To evaluate the value of time-of-flight MR angiography (TOF MRA) for the assessment of extracranial-intracranial (EC-IC) bypass in Moyamoya disease in comparison with computed tomography angiography (CTA).

Patients and methods: A consecutive series of 23 patients with Moyamoya disease were analyzed retrospectively. Twenty three patients underwent 25 procedures of extracranial-intracranial bypass. Cranial CTA was performed within one week after the surgery to assess bypass patency. Then TOF MRA was scanned within 24 h after CTA on a 3T MRI system. Using 5-point scales (0 = poor to 4 = excellent), two radiologists rated the image quality and vessel integrity of bypass for three segments (extracranial, trepanation, intracranial).

Results: Image quality was high in both CTA and TOF MRA (mean quality score 3.84 ± 0.37 and 3.8 ± 0.41), without statistical difference (p = 0.66). Mean scores of TOF MRA with respect to bypass visualization were higher than CTA in the intracranial segment (p = 0.026). No significant difference of bypass visualization regarding the extracranial and trepanation segments was found between TOF MRA and CTA (p = 0.66 and p = 0.34, respectively). For the trepanation segment, TOF MRA showed pseudo lesions in 2 of all 25 cases.

Conclusions: 3T TOF MRA, a non-contrast technique not exposing the patients to radiation, proved to be at least equal to CTA for the assessment of EC-IC bypass, and even superior to CTA with respect to the intracranial segment. In addition, readers should be aware of a potential overestimation showing focal pseudo lesions of the bypass at the trepanation segment in TOF MRA.

Hintergrund: Diese Studie wurde durchgeführt, um den Wert der Time-of-Flight-MR-Angiographie (TOF-MRA) zur Beurteilung des extrakraniellen-intrakraniellen (EC-IC)-Bypasses bei der Moyamoya Krankheit im Vergleich mit der Computertomographie-Angiographie (CTA) zu bewerten. Patienten und Methoden: Eine konsekutive Serie von 23 Patienten mit Moyamoya-Erkrankung wurde retrospektiv analysiert. Bei 23 Patienten wurden 25 EC-IC Bypasses angelegt. Eine kranielle CTA wurde zur Beurteilung der Bypassdurchgängigkeit innerhalb einer Woche nach der Operation durchgeführt. Innerhalb von weiteren 24 Stunden erfolgte eine TOF MRA. Mit einer 5-Punkte-Skala (0 = schlecht bis 4 = sehr gut) wurde von zwei Radiologen die Bildqualität für drei Segmente (extrakraniell, im Bereich der Trepanation, intrakraniell) eingeschätzt. Ergebnisse: Die Bildqualität war hoch ohne statistischen Unterschied (p = 0.66) von CTA und TOF MRA (3.84 ± 0.37 und 3.8 ± 0.41). Die Mittelwerte der TOF-MRA für die Visualisierung des Bypass im intrakraniellen Segment waren höher als diejenigen für die CTA (p = 0.026). Für die extrakraniellen und die Trepanationssegmente wurden zwischen TOF-MRA und CTA keine signifikanten Unterschiede gefunden (p = 0,34). Im Bereich der Trepanation zeigte die TOF MRA Pseudoläsionen des Bypasses in 2 der 25 Fälle. Schlussfolgerungen: Die 3T TOF MRA erwies sich der CTA für die Beurteilung des EC-IC-Bypass mindestens ebenbürtig; sie schnitt sogar besser als CTA in Bezug auf die intrakraniellen Segmente ab. Die Möglichkeit von Pseudoläsionen im Trepanationssegment muss beachtet werden.

Keywords: Moyamoya disease; computed tomography angiography; extracranial-intracranial bypass; magnetic resonance angiography.

PubMed Disclaimer

Similar articles

Cited by

Publication types

MeSH terms

LinkOut - more resources