Assessment of extracranial-intracranial bypass in Moyamoya disease using 3T time-of-flight MR angiography: comparison with CT angiography
- PMID: 25007906
- DOI: 10.1024/0301-1526/a000363
Assessment of extracranial-intracranial bypass in Moyamoya disease using 3T time-of-flight MR angiography: comparison with CT angiography
Abstract
Background: To evaluate the value of time-of-flight MR angiography (TOF MRA) for the assessment of extracranial-intracranial (EC-IC) bypass in Moyamoya disease in comparison with computed tomography angiography (CTA).
Patients and methods: A consecutive series of 23 patients with Moyamoya disease were analyzed retrospectively. Twenty three patients underwent 25 procedures of extracranial-intracranial bypass. Cranial CTA was performed within one week after the surgery to assess bypass patency. Then TOF MRA was scanned within 24 h after CTA on a 3T MRI system. Using 5-point scales (0 = poor to 4 = excellent), two radiologists rated the image quality and vessel integrity of bypass for three segments (extracranial, trepanation, intracranial).
Results: Image quality was high in both CTA and TOF MRA (mean quality score 3.84 ± 0.37 and 3.8 ± 0.41), without statistical difference (p = 0.66). Mean scores of TOF MRA with respect to bypass visualization were higher than CTA in the intracranial segment (p = 0.026). No significant difference of bypass visualization regarding the extracranial and trepanation segments was found between TOF MRA and CTA (p = 0.66 and p = 0.34, respectively). For the trepanation segment, TOF MRA showed pseudo lesions in 2 of all 25 cases.
Conclusions: 3T TOF MRA, a non-contrast technique not exposing the patients to radiation, proved to be at least equal to CTA for the assessment of EC-IC bypass, and even superior to CTA with respect to the intracranial segment. In addition, readers should be aware of a potential overestimation showing focal pseudo lesions of the bypass at the trepanation segment in TOF MRA.
Hintergrund: Diese Studie wurde durchgeführt, um den Wert der Time-of-Flight-MR-Angiographie (TOF-MRA) zur Beurteilung des extrakraniellen-intrakraniellen (EC-IC)-Bypasses bei der Moyamoya Krankheit im Vergleich mit der Computertomographie-Angiographie (CTA) zu bewerten. Patienten und Methoden: Eine konsekutive Serie von 23 Patienten mit Moyamoya-Erkrankung wurde retrospektiv analysiert. Bei 23 Patienten wurden 25 EC-IC Bypasses angelegt. Eine kranielle CTA wurde zur Beurteilung der Bypassdurchgängigkeit innerhalb einer Woche nach der Operation durchgeführt. Innerhalb von weiteren 24 Stunden erfolgte eine TOF MRA. Mit einer 5-Punkte-Skala (0 = schlecht bis 4 = sehr gut) wurde von zwei Radiologen die Bildqualität für drei Segmente (extrakraniell, im Bereich der Trepanation, intrakraniell) eingeschätzt. Ergebnisse: Die Bildqualität war hoch ohne statistischen Unterschied (p = 0.66) von CTA und TOF MRA (3.84 ± 0.37 und 3.8 ± 0.41). Die Mittelwerte der TOF-MRA für die Visualisierung des Bypass im intrakraniellen Segment waren höher als diejenigen für die CTA (p = 0.026). Für die extrakraniellen und die Trepanationssegmente wurden zwischen TOF-MRA und CTA keine signifikanten Unterschiede gefunden (p = 0,34). Im Bereich der Trepanation zeigte die TOF MRA Pseudoläsionen des Bypasses in 2 der 25 Fälle. Schlussfolgerungen: Die 3T TOF MRA erwies sich der CTA für die Beurteilung des EC-IC-Bypass mindestens ebenbürtig; sie schnitt sogar besser als CTA in Bezug auf die intrakraniellen Segmente ab. Die Möglichkeit von Pseudoläsionen im Trepanationssegment muss beachtet werden.
Keywords: Moyamoya disease; computed tomography angiography; extracranial-intracranial bypass; magnetic resonance angiography.
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