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. 2015 Jan;75(1):41-50.
doi: 10.1055/s-0034-1396215.

Biomarkers in Patients with Metastatic Breast Cancer and the PRAEGNANT Study Network

Affiliations

Biomarkers in Patients with Metastatic Breast Cancer and the PRAEGNANT Study Network

P A Fasching et al. Geburtshilfe Frauenheilkd. 2015 Jan.

Abstract

Progress has been made in the treatment of metastatic breast cancer in recent decades, but very few therapies use patient or tumor-specific characteristics to tailor individualized treatment. More than ten years after the publication of the reference human genome sequence, analysis methods have improved enormously, fostering the hope that biomarkers can be used to individualize therapies and offer precise treatment based on tumor and patient characteristics. Biomarkers at every level of the system (genetics, epigenetics, gene expression, micro-RNA, proteomics and others) can be used for this. This has led to changes in clinical study designs, with drug developments often only focusing on small or very small subgroups of patients and tumors. The screening and registration of patients and their molecular tumor data has therefore become very important for the successful completion of clinical studies. This new form of medicine presents particular challenges for patients and physicians. Even in this new age of genome-wide analysis, the focus should still be on the patients' quality of life. This review summarizes recent developments and describes how the PRAEGNANT study network manages the aforementioned medical challenges and changes to create a professional infrastructure for patients and physicians.

In den letzten Jahrzehnten sind zwar Fortschritte in der Behandlung des metastasierten Mammakarzinoms erzielt worden, jedoch orientieren sich nur wenige Therapien an den individuellen Eigenschaften der Patientin oder der Tumorerkrankung. Mehr als 10 Jahre nach der Veröffentlichung der menschlichen genetischen Sequenz haben sich die Analysemethoden dahingehend verbessert, dass große Hoffnung besteht, die Therapie weiterzuentwickeln und im Sinne einer „Präzisionsmedizin“ individuell für die Patientin und die Tumorerkrankung zu gestalten. Hierbei werden Biomarker auf jeder Ebene der Systembiologie herangezogen (Genetik, Epigenetik, Genexpression, micro-RNA, Proteomics und weitere). Diese Individualisierung hat zu einer neuen Generation von Studien geführt, sodass manche Arzneimittelentwicklungen nur noch für sehr kleine Patientinnen-Subgruppen durchgeführt werden. Die Organisation der Erfassung von Patientinnen und molekularen Tumordaten ist deswegen von besonderer Bedeutung für die erfolgreiche Durchführung von klinischen Studien. Diese neue Form der Medizin stellt eine besondere Herausforderung für Patientinnen und Ärzte dar. Der Erhalt der Lebensqualität sollte auch in diesem neuen Zeitalter der Medizin als zentrales Therapieziel im Fokus stehen. In diesem Übersichtsartikel werden wir die Entwicklungen der letzten Jahre aufzeigen und das PRAEGNANT-Studiennetzwerk vorstellen, welches die oben genannten Probleme und Ziele angeht und eine professionalisierte Infrastruktur hierfür aufbaut.

Keywords: PRAEGNANT; biomarker; breast cancer; metastasis; mutation; prognosis.

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Conflict of interest statement

Conflict of Interest PAF received honoraria from Amgen, Celgene, Roche, Pfizer, Genomic Health, Novartis, Teva and carried out research for Novartis and Amgen. MPL received honoraria from Roche, Novartis and Celgene. HT received honoraria from Novartis, PH received honoraria from Amgen, Roche, Pfizer and Novartis. EB carried out research for Novartis, Roche, Celgene and Bristol-Myers Squibb. All other authors of this study declare no conflict of interest.

Figures

Fig. 1
Fig. 1
Diagram of the PRAEGNANT study with regard to disease progression, inclusion in the study, blood sampling, tumor assessment and assessment of progression.
Fig. 2
Fig. 2
Analyses planned for breast cancer patients enrolled in the PRAEGNANT study.

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