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Review
. 2015 Apr;94(4):221-224.
doi: 10.1055/s-0034-1398496. Epub 2015 Apr 2.

[Upper airway stimulation in obstructive sleep apnea]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Upper airway stimulation in obstructive sleep apnea]

[Article in German]
A Steffen et al. Laryngorhinootologie. 2015 Apr.

Erratum in

  • Laryngorhinootologie.2015 Apr;94(4):224

Abstract

The stimulation of the upper airway represents an effective treatment option in case of CPAP failure in patients with moderate to severe obstructive sleep apnea. The stimulation with respiratory sensing (Inspire Medical Systems) has shown a high level of evidence in larger cohorts and longer follow-up studies. Whether the results of the stimulation without respiratory sensing (ImThera Medical) can be compared with the therapy with sensing, remains open up to now. Additional data are awaited after the planned phase III study THN#2. To optimize both procedure and to provide long term results, more studies are needed. The workgroup "sleep medicine" of the German Society of Oto-Rhino-Laryngology, Head and Neck Surgery supports theses activities with the help of the newly founded task force "Neurostimulation in Sleep Apnea".

Die Stimulation der oberen Atemwege kann als Sekundärtherapie der mindestens mittelgradigen obstruktiven Schlafapnoe als wirksame Behandlungsmethode betrachtet werden. Die atmungsgesteuerte Stimulation der oberen Atemwege (geschlossener Kreislauf; Fa. Inspire Medical Systems) weist ein hohes Evidenzniveau mit größeren Patientenkollektiven und längeren Nachbeobachtungszeiten auf, sodass die Einschätzung als sichere und effektive Therapiealternative fundiert erfolgen kann. Ob die Ergebnisse der atmungsunabhängigen Stimulation (offener Kreislauf; Fa. ImThera Medical) mit denen der atmungssynchronen vergleichbar sind, kann zum jetzigen Zeitpunkt nicht beurteilt werden. Es ist jedoch zu erwarten, dass eine erste Einschätzung hierzu nach Abschluss der Studie THN#2 möglich sein wird. Zur weiteren Optimierung beider Verfahren und zu Langzeitergebnissen sind weiterführende klinisch-wissenschaftliche Studien mit für die Verfahren jeweils unterschiedlichen Fragestellungen notwendig. Die Arbeitsgruppe Schlafmedizin der DGHNO begleitet die weitere Entwicklung mithilfe einer im Mai 2014 eigens gegründeten Taskforce „Neurostimulation bei Schlafapnoe“.

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