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Review
. 2014 Jun;30(3):190-7.
doi: 10.1159/000363778.

The Pancreas: Causes for Malabsorption

Affiliations
Review

The Pancreas: Causes for Malabsorption

Thilo Hackert et al. Viszeralmedizin. 2014 Jun.

Abstract

Background: The pancreas has a central function in digestion and glucose homeostasis. With regard to the exocrine function, which is responsible for the digestion and absorption of nutrients and vitamins, the most important disturbances of these physiological processes are based on deficiencies in enzyme production and secretion, either due to impaired excretion caused by obstruction of the pancreatic duct or due to loss of pancreatic tissue. Both conditions result in maldigestion, malabsorption, and malnutrition.

Methods: Systematic literature review.

Results: Symptoms associated with pancreatic exocrine failure are gastrointestinal discomfort, steatorrhea, and weight loss. Pancreatic exocrine insufficiency caused by ductal obstruction occurs in chronic pancreatitis or with neoplasia of the pancreatic head. Loss of functional parenchyma can be caused either by chronic pancreatitis resulting in fibrotic replacement of the destroyed parenchyma or by a postoperative state of pancreatic resection.

Conclusion: In patients with chronic pancreatitis, a stage-adapted and timely therapy including conservative as well as surgical measures is essential to prevent functional deterioration and to preserve residual function. In the case of pancreatic resection for chronic pancreatitis, this can be achieved with modern organ-sparing surgery such as the duodenum-preserving pancreatic head resection. In patients requiring more extended pancreatic resections and even total duodenopancreatectomy, regardless of the underlying indication, adequate enzyme replacement and monitoring of the nutritional status is critical to prevent impairment of quality of life as well as detrimental malnutrition in the long term.

Hintergrund: Das Pankreas spielt für die Verdauung und für die Erhaltung der Glukose-Homöostase eine zentrale Rolle. Störungen in der Enzymproduktion und -sekretion, entweder durch eine Obstruktion des Pankreasgangs oder durch den Verlust funktionellen Gewebes, verursachen eine exokrine Pankreasinsuffizienz, die im Endstadium in Maldigestion, Malabsorption und Malnutrition mit Mangel an (fettlöslichen) Vitaminen und Spurenelementen resultiert.

Methoden: Systematische Literaturübersicht.

Ergebnisse: Die führenden klinischen Symptome der exokrinen Pankreasinsuffizienz sind abdominelle Beschwerden, Steatorrhö und Gewichtsverlust. Obstruktive Ursachen einer exokrinen Pankreasinsuffizienz können Tumoren im Pankreaskopfbereich oder eine chronische Pankreatitis sein, während ein Mangel an funktionellem Pankreasgewebe sowohl die Folge einer chronischen Pankreatitis als auch einer resezierenden Operation am Pankreas unabhängig von der Indikation sein kann.

Schlussfolgerung: Bei Patienten mit chronischer Pankreatitis ist eine stadienadaptierte und rechtzeitige konservative Therapie, die bei Bedarf um chirurgische therapeutische Maßnahmen ergänzt wird, essenziell, um die Organfunktion zu erhalten. Bei Patienten mit chronischer Pankreatitis kann dies durch moderne, gewebesparende chirurgische Verfahren wie der duodenumerhaltenden Pankreaskopfresektion erreicht werden. Insbesondere bei Patienten mit ausgedehnteren Resektionen gleich welcher Indikation, bis hin zur Duodenopankreatektomie, sind die postoperative Pankreasenzymtherapie und ein Monitoring des Ernährungsstatus von besonderer Bedeutung, um eine Mangelernährung und eine Verschlechterung der Lebensqualität infolge einer solchen Operation zu verhindern.

Keywords: Chronic pancreatitis; Exocrine pancreatic insufficiency; Pancreatic cancer; Pancreatic maldigestion; Pancreatic resection.

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Figures

Fig. 1
Fig. 1
Typical CT finding in advanced chronic pancreatitis. Extensive calcifications (black arrows) and consecutive dilation of the bile duct (white arrow).
Fig. 2
Fig. 2
Digestive pattern shifted to more distal parts of the small intestine in pancreatic insufficiency (adapted from [20]; copyright S. Karger AG, Basel).

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