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Review
. 2015 Dec 15:4:Doc17.
doi: 10.3205/iprs000076. eCollection 2015.

Single incision laparoscopic liver resection (SILL) - a systematic review

Affiliations
Review

Single incision laparoscopic liver resection (SILL) - a systematic review

Christian Benzing et al. GMS Interdiscip Plast Reconstr Surg DGPW. .

Abstract

Background: Today, minimally invasive liver resections for both benign and malignant tumors are routinely performed. Recently, some authors have described single incision laparoscopic liver resection (SILL) procedures. Since SILL is a relatively young branch of laparoscopy, we performed a systematic review of the current literature to collect data on feasibility, perioperative results and oncological outcome.

Methods: A literature research was performed on Medline for all studies that met the eligibility criteria. Titles and abstracts were screened by two authors independently. A study was included for review if consensus was obtained by discussion between the authors on the basis of predefined inclusion criteria. A thorough quality assessment of all included studies was performed. Data were analyzed and tabulated according to predefined outcome measures. Synthesis of the results was achieved by narrative review.

Results: A total of 15 eligible studies were identified among which there was one prospective cohort study and one randomized controlled trial comparing SILL to multi incision laparoscopic liver resection (MILL). The rest were retrospective case series with a maximum of 24 patients. All studies demonstrated convincing results with regards to feasibility, morbidity and mortality. The rate of wound complications and incisional hernia was low. The cosmetic results were good.

Conclusions: This is the first systematic review on SILL including prospective trials. The results of the existing studies reporting on SILL are favorable. However, a large body of scientific evidence on the field of SILL is missing, further randomized controlled studies are urgently needed.

Hintergrund: Laparoskopische Leberresektionen für gut- und bösartige Lebertumore werden heutzutage routinemäßig durchgeführt. In den letzten Jahren wurden darüber hinaus vermehrt laparoskopische Leberresektionen in Single-Port-Technik (SILL) durchgeführt. Da diese Technik insgesamt noch wenig etabliert ist, führten wir ein systematisches Review der aktuellen Literatur durch, um die Daten zu Machbarkeit und Grenzen der Prozedur, perioperativen Ergebnissen und onkologischen Resultaten zu sammeln.Methoden: Es wurde eine Literaturrecherche mit vordefinierten Suchbegriffen auf Medline durchgeführt. Die Titel und Zusammenfassungen wurden unabhängig von zwei Autoren selektiert. Der Konsens, ob eine Studie in das Review eingeschlossen wurde, erfolgte nach Diskussion zwischen den Autoren auf der Basis prädefinierter Einschlusskriterien. Die Studien wurden zunächst hinsichtlich ihrer Qualitätsmerkmale bewertet, die Daten wurden anhand der zu untersuchenden Endpunkte gefiltert und tabellarisch dargestellt. Die Datensynthese erfolgte mittels eines narrativen Reviews.Ergebnisse: Insgesamt wurden 15 Studien identifiziert, welche die Einschlusskriterien erfüllten. Hierunter war eine prospektive Kohortenstudie und eine randomisiert kontrollierte Studie, welche die SILL mit der konventionell laparoskopischen Leberresektion (MILL) verglich. Die übrigen Studien waren retrospektive Fallstudien mit maximal 24 Patienten. Alle Untersuchungen zeigten gute Resultate hinsichtlich kosmetischem Ergebnis, Machbarkeit, Morbidität und Mortalität. Die Rate an Wundkomplikationen und Narbenhernien war gering. Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse der aktuellen Studien zur SILL sind hervorragend. Allerdings fehlt eine breite Evidenz, um eine definitive Aussage über das Verfahren treffen zu können. Hierzu bedarf es weiterer klinischer randomisiert kontrollierter Studien.

Keywords: single incision laparoscopic hepatectomy; single-port laparoscopic liver resection; single-site laparoscopic liver resection.

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Figures

Table 1
Table 1. Quality criteria of the included studies
Table 2
Table 2. Characteristics of the reviewed studies
Figure 1
Figure 1. Overview of the search algorithm
Figure 2
Figure 2. Placement of the Single-Port with four trocars
Figure 3
Figure 3. Dissection of the liver parenchyma using ultrasound scissors
Figure 4
Figure 4. Dissection of the liver parenchyma using laparoscopic stapler
Figure 5
Figure 5. Complete left lateral sectionectomy

References

    1. Antoniou SA, Antoniou GA, Antoniou AI, Granderath FA. Past, present, and future of minimally invasive abdominal surgery. JSLS. 2015 Jul-Sep;19(3) doi: 10.4293/JSLS.2015.00052. Available from: http://dx.doi.org/10.4293/JSLS.2015.00052. - DOI - DOI - PMC - PubMed
    1. Arezzo A. The past, the present, and the future of minimally invasive therapy in laparoscopic surgery: a review and speculative outlook. Minim Invasive Ther Allied Technol. 2014 Oct;23(5):253–260. doi: 10.3109/13645706.2014.900084. Available from: http://dx.doi.org/10.3109/13645706.2014.900084. - DOI - DOI - PubMed
    1. Zhang RC, Zhou YC, Mou YP, Huang CJ, Jin WW, Yan JF, Wang YX, Liao Y. Laparoscopic versus open enucleation for pancreatic neoplasms: clinical outcomes and pancreatic function analysis. Surg Endosc. 2015 Oct; doi: 10.1007/s00464-015-4538-6. Available from: http://dx.doi.org/10.1007/s00464-015-4538-6. - DOI - DOI - PubMed
    1. Zorrón R, Filgueiras M, Maggioni LC, Pombo L, Lopes Carvalho G, Lacerda Oliveira A. NOTES. Transvaginal cholecystectomy: report of the first case. Surg Innov. 2007 Dec;14(4):279–283. doi: 10.1177/1553350607311090. Available from: http://dx.doi.org/10.1177/1553350607311090. - DOI - DOI - PubMed
    1. Zepeda Mejia IA, Rogula T. Laparoscopic single-incision gastric bypass: initial experience, technique and short-term outcomes. Ann Surg Innov Res. 2015;9:7. doi: 10.1186/s13022-015-0016-z. Available from: http://dx.doi.org/10.1186/s13022-015-0016-z. - DOI - DOI - PMC - PubMed