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. 2017 Feb 15;34(1):Doc9.
doi: 10.3205/zma001086. eCollection 2017.

How much GK is in the NKLM? A comparison between the catalogues of exam-relevant topics (GK) and the German National Competence-based Learning Objectives Catalogue for Undergraduate Medical Education (NKLM)

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How much GK is in the NKLM? A comparison between the catalogues of exam-relevant topics (GK) and the German National Competence-based Learning Objectives Catalogue for Undergraduate Medical Education (NKLM)

Olaf Fritze et al. GMS J Med Educ. .

Abstract

Background: The German National Competence-Based Learning Objectives for Undergraduate Medical Education (NKLM) being adopted in 2015 is designed to contribute to improve the quality of teaching and learning in medicine with respect to competence orientation. For departments, the coherence between teaching, assessment and the content of the catalogues of exam-relevant topics (GK) is a crucial factor. Before making use of the NKLM seriously in curricular development, many faculties demand more transparency regarding the representation in the NKLM of GK topics and in what aspects the NKLM exceeds the GK. Therefore, the aim of the study was to assign the NKLM competencies and objectives to the systematic GK terms, to reveal gaps in their congruence and to determine the percentage of agreement between GK and NKLM. Additionally, the distribution among the NKLM chapters (chap.), of GK content and further competencies relevant for medical practice were analysed. Methods: The textual comparison of GK and NKLM was done by advanced students that were familiar with the NKLM from previous analyses. The comparison was done independently (keyword search, face validity), afterwards consented and matched with independent ratings of GK-2 and chapter 21 done by experts as well as with cross-references to the GK indicated in chapter 12, 13 and 15 of the NKLM. Detailed data is available online: www.merlin-bw.de/gk-nklm-abgleich.html. Results: The degree of correspondence of the GK's six preclinical parts with the NKLM ranges between 94% and 98%, with the clinical GK the degree of correspondence ranging between 84% and 88%. This demonstrates a consistently very high congruence of content. Only 6-16% of the content per GK part could not be assigned to NKLM equivalents. Regarding the distribution of GK content among NKLM chapters, the chapters with classic medical expertise (chapters 12, 13, 16, 17 as well as 20 and 21) show the highest correspondences. Practical medical skills (chapter 14b) can be found in the clinical GK "Health Disorders". Doctor-patient interaction (chapter 14c) and medical scientific skills (chapter 14a) are represented only marginally in the GK. As expected, there were no equivalents to be found in the GK for the new professional roles for medical doctors (chapter 06-11). Discussion: The results presented provide faculties with a useful and detailed data base to evaluate the NKLM more reliably, especially with respect to its relevance for exams. The increased transparency supports the implementation process of the NKLM by reducing content-related uncertainties of departments, invalidating sweeping arguments against the NKLM resulting from uncertainties and thereby minimizing resistance. At the same time a critical review process of the NKLM is encouraged.

Hintergrund: Der 2015 verabschiedete Nationale Kompetenzbasierte Lernzielkatalog Medizin (NKLM) soll dazu beitragen, die Qualität von Studium und Lehre in der Medizin in Bezug auf die Kompetenzorientierung zu verbessern. Für die Fächer ist die Kohärenz zwischen Lehre, Prüfungen und den Ausbildungsinhalten der Gegenstandskataloge (GK) entscheidend. Vor einer ernsthaften Auseinandersetzung mit dem NKLM und folgenden curricularen Änderungen fordern viele Fachvertreter mehr Transparenz dazu, wie die prüfungsrelevanten GK konkret im NKLM abgebildet sind und was der NKLM mehr bietet. Ziel der Untersuchung ist deshalb, den systematischen Begriffen der GK die zugehörigen NKLM-Teilkompetenzen und -Lernziele zuzuordnen, Lücken in der Kongruenz aufzuzeigen und den prozentualen Grad der Übereinstimmung zwischen GK und NKLM zu ermitteln. Außerdem wird eruiert, wie sich die GK-Inhalte auf die NKLM-Kapitel (Kap.) verteilen und welche zusätzlichen berufsrelevanten Kompetenzen im NKLM, nicht aber in den GK enthalten sind. Methodik: Der inhaltliche Vergleich zwischen GK und NKLM wurde von fortgeschrittenen Studierenden, die mit dem NKLM gut vertraut waren, unabhängig voneinander durchgeführt (Stichwortrecherche, Augenscheinprüfung), konsentiert und mit unabhängigen Expertenratings zu GK-2 und Kap. 21 sowie mit den in Kap. 12, 13 und 15 des NKLM angegebenen Querverweisen auf die GK abgeglichen. Die detaillierten Daten können unter www.merlin-bw.de/gk-nklm-abgleich.html heruntergeladen werden. Ergebnisse: In den sechs vorklinischen Teilkatalogen liegt der jeweilige Übereinstimmungsgrad mit dem NKLM zwischen 94% und 98%, in den klinischen GK bei 84% bzw. 88%. Damit besteht durchgängig eine sehr hohe Kongruenz der Inhalte. Je nach GK-Teilkatalog konnten nur für 6-16 % der Inhalte keine passenden Zuordnungen im NKLM gefunden werden. Bezüglich der Verteilung der GK-Inhalte auf die NKLM-Kapitel zeigen diejenigen mit klassischem Fachwissen (Kap. 12, 13, 16, 17 sowie 20 und 21) die höchsten Übereinstimmungen. Die medizinisch-praktischen Fertigkeiten (Kap. 14b) finden sich im klinischen GK „Gesundheitsstörungen“ wieder. Die ärztliche Gesprächsführung (Kap. 14c) und medizinisch-wissenschaftliche Fertigkeiten (Kap. 14a) sind in den Teilkatalogen des GK nur marginal abgebildet. Für die neuen Arztrollen (Kap. 06 - 11) wurden erwartungsgemäß keine Entsprechungen im GK gefunden.Diskussion: Mit den vorliegenden Ergebnissen ergibt sich eine hilfreiche detaillierte Datenbasis, die den Fakultäten mehr Sicherheit in der Einschätzung des NKLM gibt, insbesondere bezüglich seiner Examensrelevanz. Die höhere Transparenz begünstigt den NKLM-Implementierungsprozess, indem inhaltliche Verunsicherungen der Fächer reduziert, daraus folgende pauschale Argumente gegen den NKLM entkräftet und damit Widerstände abgebaut werden können. Gleichzeitig wird ein kritischer Review-Prozess des NKLM gefördert.

Keywords: GK; NKLM; catalogues of exam-relevant topics; change management; competence orientation; competency-based; curriculum mapping; medical education.

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Figures

Table 1
Table 1. Quantitative accordance between GK-1 / GK-2 and NKLM.
The columns show the total number of terms in the respective GK catalogues, the number of matches within the NKLM competencies / learning objectives („NKLM-matches“) and the percentage of agreement („coverage“).
Table 2
Table 2. Distribution of matches from GK-1 and GK-2 to NKLM-chapters.
The table indicates the number of GK-terms with one or more equivalents to be found in a NKLM-chapter.
Figure 1
Figure 1. Comparison of GK lists of terms with NKLM contents.
An exemplary part of the script illustrating the GK-NKLM comparison is shown. In the column “synonym” alternative terms are given, if comparable content was found in the NKLM but in different terminology. The NKLM matches were designated using the ID numbers of the NKLM competencies or learning objectives. For better clarity, in case of multiple matches, the IDs were split over three columns. In cases were no NKLM contents could be matched to GK terms, the relevant fields were highlighted in the NKLM column.

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