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. 2017 Feb;77(2):176-181.
doi: 10.1055/s-0043-100387.

Minimally Invasive Breast Fibroadenoma Excision Using an Ultrasound-Guided Vacuum-Assisted Biopsy Device

Affiliations

Minimally Invasive Breast Fibroadenoma Excision Using an Ultrasound-Guided Vacuum-Assisted Biopsy Device

Thomas Papathemelis et al. Geburtshilfe Frauenheilkd. 2017 Feb.

Abstract

Introduction We studied the extent to which an ultrasound-guided vacuum-assisted biopsy device ("hand-held Mammotome") could be used not only as a valuable tool for investigation of suspicious breast lesions, but also therapeutically for the complete removal of breast fibroadenomas. Materials and Methods 132 aspiration biopsies showing fibroadenoma on histology were collected retrospectively. We ascertained whether there were residual findings on breast ultrasound at a median follow-up of approx. 9 months following biopsy. A questionnaire was used to determine the complication rate, patient satisfaction and acceptance of the procedure. Results In this study complete fibroadenomectomy was achieved at aspiration biopsy in 76 % of cases (n = 132). Compared to fibroadenomas larger than 2.51 cm3 (59 %), those smaller than 2.5 cm3 were completely removed more often (87.6 %; p < 0.05). The procedure is associated with very little pain during and after biopsy and minimal haematoma development, both factors supporting a high rate of acceptance among patients. Conclusion Ultrasound-guided vacuum-assisted biopsy is safe and associated with very few complications. Its additional therapeutic potential is dependant on the size of the benign lesion as measured at initial ultrasound.

Einleitung Im Folgenden wurde untersucht, inwiefern die Vakuumsaugbiopsie unter sonografischer Sicht („hand-held Mammotome“), nicht nur ein wertvolles Mittel zur Abklärung suspekter Befunde in der Brust darstellt, sondern auch therapeutisch zur Komplettentfernung von Fibroadenomen in der Brust eingesetzt werden kann. Material und Methoden 132 Vakuumsaugbiopsien, deren Histologie ein Fibroadenom ergab, wurden durch eine retrospektive Auswertung erfasst. Es wurde untersucht, ob in einem medianen Nachbeobachtungszeitraum von etwa 9 Monaten ein sonografischer Restbefund nachzuweisen war. Komplikationsrate, Patientenzufriedenheit und Akzeptanz des Eingriffs wurden mittels Fragebogen analysiert. Ergebnisse In der vorliegenden Arbeit konnten mittels Vakuumsaugbiopsie der Brust in 76 % der Fälle (n = 132) Fibroadenome komplett entfernt werden. Fibroadenome kleiner als 2,5 cm3 konnten im Vergleich zu Befunden größer als 2,51 cm3 zu 87,6 % vollständig entfernt werden (p < 0,05). Die schwache Schmerzintensität während und nach der Biopsie wie auch die geringfügige Hämatomausbildung unterstreichen die hohe Akzeptanz der Methode bei den Patientinnen. Zusammenfassung Die ultraschallgesteuerte Vakuumsaugbiopsie ist eine sichere, komplikationsarme Biopsiemethode. Das zusätzliche therapeutische Potenzial der Technik ist abhängig von der initialen sonografischen Größe der benignen Befunde.

Keywords: fibroadenoma of the breast; ultrasound-guided vacuum aspiration biopsy.

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Conflict of interest statement

Conflict of Interest/Interessenkonflikt The authors declare no conflict of interest./Die Autoren erklären, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Figures

Fig. 1
Fig. 1
Age distribution of patients at time of biopsy.
Fig. 2
Fig. 2
Distribution of biopsies according to ultrasound determined lesion size.
Fig. 3
Fig. 3
Number of procedures with residual tumour on ultrasound relative to total number of procedures according to size on initial ultrasound in cm3.
Fig. 4
Fig. 4
Patient perception of pain during biopsy.
Fig. 5
Fig. 5
Score-based rating of the procedure.
Abb. 1
Abb. 1
Altersverteilung der Patientinnen zum Zeitpunkt der Biopsie.
Abb. 2
Abb. 2
Verteilung der durchgeführten Biopsien nach sonografischer Größe der Läsion.
Abb. 3
Abb. 3
Numerisches Verhältnis der Eingriffe mit sonografischen Restbefunden zu der Gesamtzahl der Eingriffe aufgeteilt nach Größe des initialen Befunds in cm3.
Abb. 4
Abb. 4
Schmerzempfinden der Patientinnen während der Biopsie.
Abb. 5
Abb. 5
Bewertung des Eingriffs mithilfe von Schulnoten.

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