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Review
. 2017 Jun;155(3):328-332.
doi: 10.1055/s-0043-103412. Epub 2017 Apr 19.

[Myositis Ossificans Traumatica in the Craniocervical Junction: A Case Report and Review of Literature]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Myositis Ossificans Traumatica in the Craniocervical Junction: A Case Report and Review of Literature]

[Article in German]
Andreas Reinke et al. Z Orthop Unfall. 2017 Jun.

Abstract

Background Myosits ossificans (MO) is a rare but important differential diagnosis for a heterotrophic bony tumor in the muscles. It is often misdiagnosed as a malignant tumor. With a previous trauma the diagnosis is myositis ossificans traumatic (MOT). In most cases, it is benign and predominantly seen in the big muscles. But there can be malignant etiologies too. Case Description We report a rare case of MO in the muscle of the craniocervical junction. This 37-year-old woman had a riding accident years ago. Because of persisting pain and cervical dysfunction, we did a total resection. Clinical Implications MOT is a benign tumor that can be treated conservative in most cases. In case of persistent pain or neurological deficits, and especially for securing diagnosis, surgical resection is recommended.

Hintergrund Die Myositis ossificans (MO) ist eine seltene, aber wichtige Differenzialdiagnose für eine heterotrophe Ossifikation in der Muskulatur. Sie wird häufig als maligner Tumor fehlgedeutet. Nach einem vorgeschalteten Trauma ist die Diagnose Myositis ossificans traumatica (MOT). Es handelt sich hierbei aber um eine benigne Veränderung, die meist in den großen Muskeln auftritt. Jedoch gibt es auch maligne Ätiologien. Fallbeschreibung Wir berichten über eine seltene Lokalisation der MO in der Muskulatur des kraniozervikalen Übergangs. Diese 37-jährige Frau berichtet über einen Reitunfall vor Jahren. Auf dem Boden von persistenten Schmerzen und Bewegungseinschränkungen der Halswirbelsäule erfolgte die Totalresektion. Klinische Konsequenz Die MOT ist ein benigner Tumor, der grundsätzlich konservativ behandelt werden kann. Jedoch empfiehlt sich eine operative Resektion bei persistierenden Schmerzen, neurologischen Defiziten und insbesondere zur Diagnosesicherung.

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Conflict of interest statement

Interessenkonflikt: Nein.

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