The Value of Partial HPV Genotyping After Conization of Cervical Dysplasias
- PMID: 28845053
- PMCID: PMC5570588
- DOI: 10.1055/s-0043-115395
The Value of Partial HPV Genotyping After Conization of Cervical Dysplasias
Abstract
Introduction: In this retrospective study partial genotyping of human papilloma viruses (HPV) using the Abbott RealTime HighRisk HPV Test (RealTime) was compared with simple HPV detection (Qiagen Hybrid Capture 2 Test; hc2) for recurrence prediction at the first follow-up examination after conization of cervical intraepithelial neoplasia (CIN).
Methods: 144 women who had undergone conization for CIN between January 2007 and December 2013 were included. HPV status was determined preoperatively and at first follow-up using hc2 in 103 women and RealTime in 41 women. Recurrent or persistent CIN was assumed when CIN2+ was confirmed histologically or on comparable cytology findings.
Results: Of the 144 women with complete data 12 (8.3%) had a recurrence after conization. HPV persistence at follow-up correlated significantly with recurrence (hc2: p = 0.003; RealTime: p = 0.003) and both sensitivity and specificity were high (hc2 = 100 and 78.4% respectively; RealTime = 75.0 and 83.9%). Whereas isolated HPV testing had a relatively low positive predictive value for recurrence (hc2 16%; RealTime 54.5%), this rose to 80% with HPV 16 detection at follow-up.
Conclusion: At follow-up after conization of CIN the combination of high risk HPV detection and partial genotyping of HPV 16 constitutes excellent diagnostic criteria for recurrence/persistence of CIN.
Einleitung In dieser retrospektiven Studie wurde die partielle Genotypisierung humaner Papillomviren (HPV) mithilfe des Abbott RealTime HighRisk HPV Tests (RealTime) verglichen mit dem einfachen HPV-Nachweis (Qiagen Hybrid Capture 2 Test; hc2) zur Vorhersage eines Rezidivs in der 1. Follow-up-Untersuchung nach Konisation bei zervikaler intraepithelialer Neoplasie (CIN). Methodik Es wurden 144 Frauen eingeschlossen, die im Zeitraum von Januar 2007 bis Dezember 2013 aufgrund einer CIN einer Konisation unterzogen wurden. Der HPV-Status wurde präoperativ, sowie zur 1. Follow-up-Untersuchung bei 103 Frauen mit hc2 und bei 41 Frauen mit RealTime ermittelt. Von einem Rezidiv bzw. einer persistierenden CIN wurde ausgegangen bei histologisch gesicherter CIN2+ oder vergleichbarem zytologischem Befund. Ergebnisse Von 144 Frauen mit vollständigen Daten hatten 12 (8,3%) ein Rezidiv nach Konisation. Eine HPV-Persistenz im Follow-up korrelierte signifikant mit einem Rezidiv (hc2: p = 0,003 bzw. RealTime: p = 0,003) bei hoher Sensitivität bzw. Spezifität (hc2 = 100 bzw. 78,4%; RealTime = 75,0 bzw. 83,9%). Während der positiv prädiktive Wert der alleinigen HPV-Testung für ein Rezidiv relativ niedrig lag (hc2 16%; RealTime 54,5%), stieg dieser bei HPV-16-Nachweis im Follow-up auf 80% an. Schlussfolgerung Im Follow-up nach Konisation einer CIN liefert eine Kombination aus Hochrisiko-HPV-Nachweis und partieller Genotypisierung von HPV 16 sehr gute Testgütekriterien für ein Rezidiv bzw. eine Persistenz der CIN.
Keywords: HPV-genotyping; cervical intraepithelial neoplasia; conization; human papilloma virus.
Conflict of interest statement
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