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Randomized Controlled Trial
. 2017 Aug;96(8):519-521.
doi: 10.1055/s-0043-113690. Epub 2017 Aug 29.

Die Behandlung des M. Menière mit Betahistin: Kritische Anmerkungen zur BEMED-Studie

[Article in German]
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Free article
Randomized Controlled Trial

Die Behandlung des M. Menière mit Betahistin: Kritische Anmerkungen zur BEMED-Studie

[Article in German]
A Ernst et al. Laryngorhinootologie. 2017 Aug.
Free article

Abstract

The BEMED study (BMJ 2016; 352: DOI 10.1136) was designed as multi-centric, double-blind, plaebo-controlled study in patients with Menière's disease. It should compare a low-level (2 × 24 mg/d) vs. high-level (3 × 48 mg/d) betahstine intake vs. placebo. The primary endpoint was the "number of vertigo attacks lasting longer than 20 min as documented in a patient's diary". The main finding of the study was that betahistine did not significantly better reduced the number of vertigo attacks than placebo. Therefore, the BEMED study should be critically discussed in the present paper.

Die BEMED-Studie (BMJ 2016; 352: DOI 10.1136) war eine multizentrische, mehrarmige, placebokontrollierte Doppelblindstudie, die Patienten (zwischen 18 – 80 Jahren) mit einem ein- oder bds. M. Menière einschließen sollte, bei der eine Niedrig- (2 × 24 mg/d)- vs. Hochdosis (3 × 48 mg/d) Betahistintherapie vs. Placebo verglichen wurden. Der primäre Endpunkt sollte die „per Tagebuch dokumentierte Rate von Schwindelattacken, die länger als 20 min dauerten“ sein. Der Hauptbefund der Studie war, daß Betahistin im Vergleich zu Placebo beim M. Meniére nicht wesentlich besser in der Reduktion der Anfallshäufigkeit abschnitt. Dies soll in der vorliegenden Arbeit kritisch diskutiert werden.

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Conflict of interest statement

Disclosure The authors report no conflicts of interest in this work.

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