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Review
. 2018 Feb;38(1):22-32.
doi: 10.5482/HAMO-17-06-0020. Epub 2018 Feb 26.

Follow-up after acute Pulmonary Embolism

Review

Follow-up after acute Pulmonary Embolism

Frederikus A Klok et al. Hamostaseologie. 2018 Feb.

Abstract

In addition to among others major bleeding from anticoagulant therapy and recurrent venous thromboembolism (VTE), patients who survived acute pulmonary embolism (PE) face an increased risk of chronic functional limitations and decreased quality of life. In recent years, this latter complications have been better framed within the evolving definition of "post-PE syndrome" of which chronic thromboembolic pulmonary hypertension (CTEPH) represents the most extreme presentation. The post-PE syndrome in all its aspects is a frequent and clinically relevant long-term complication of PE but -except for CTEPH- has been largely understudied. There is great need to better define and understand the natural course of acute PE, to predict the development of the post-PE syndrome and to evaluate the potential benefits evolving treatments such as cardiopulmonary rehabilitation.

Über Komplikationen wie größere Blutungen infolge der Antikoagulation oder rezidivie-rende venöse Thrombembolien (VTE) hinaus, haben Patienten, die eine akute Lungenem-bolie (LE) überlebt haben, ein erhöhtes Risiko für chronische funktionelle Einschränkungen und eine reduzierte Lebensqualität. Letztere werden neuerdings in dem aufkommenden Begriff des chronischen LE-Syndroms (“Post-LE-Syndrom”) zusammengefasst, das seine extremste Ausprägung in der chronisch thromboembolischen pulmonalen Hypertonie (CTEPH) findet. Das chronische LE-Syndrom in all seinen Aspekten ist eine häufige und klinisch relevante Langzeitkomplikation der LE, wurde jedoch – mit Ausnahme der CTEPH – nur unzureichend untersucht. Es ist drin-gend erforderlich, den natürlichen Verlauf ei-ner akuten LE besser zu definieren und zu verstehen, um die Entwicklung eines chroni-schen LE-Syndroms vorherzusagen und den potenziellen Nutzen neuer Behandlungsfor-men, wie der kardiopulmonalen Rehabilitation, zu evaluieren.

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Conflict of interest statement

Disclosure The authors report no conflicts of interest in this work.

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