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. 2018 Jul;79(4):267-276.
doi: 10.1007/s00056-018-0139-z. Epub 2018 May 17.

Association of anterior and posterior occlusal planes with different Angle and skeletal classes in permanent dentitions : A lateral cephalometric radiograph study

Affiliations

Association of anterior and posterior occlusal planes with different Angle and skeletal classes in permanent dentitions : A lateral cephalometric radiograph study

Aleš Čelar et al. J Orofac Orthop. 2018 Jul.

Abstract

Objectives: Malocclusions affect about two-thirds of the population and orthodontic treatment is justified in 65% of these. However, the associations between anterior and posterior occlusal plane (AOP, POP) inclinations and Angle classification are lacking.

Patients and methods: In a retrospective study, lateral cephalometric radiograph tracings of 230 previously untreated Caucasians, aged 13 to 49 years, yielded inclines of the bisector occlusal plane, AOP, and POP. All inclinations were referenced to the Sella-Nasion line and the Frankfort horizontal and were assigned to the Angle classification as well as skeletal groups (retrognathic, neutral, prognathic). Quantile regressions were calculated.

Results: In the skeletal groups the angles between Sella-Nasion line and both AOP and POP were significantly different between the groups (p < 0.01), showing steep inclines in skeletal class II and flat inclines in skeletal class III. The angles Frankfort horizontal-to-POP and Frankfort horizontal-to-AOP showed the same trends but only the latter differed significantly between the groups (p = 0.02). Among the Angle groups, AOP inclinations did not differ significantly for both reference planes whereas POP inclinations were significantly different (p = 0.01 to Frankfort horizontal, p = 0.02 to Sella-Nasion). Angle class I patients showed the flattest POP.

Conclusion: Occlusal plane inclines, measured to Sella-Nasion, were more consistent than those referenced to Frankfort horizontal. Sella-Nasion related anterior and posterior occlusal plane inclinations were steep in skeletal class II and flat in skeletal class III patients over all quantiles. Using the Angle classification, anterior and posterior occlusal plane inclinations did not follow this principle.

Ziele: Etwa zwei Drittel der Bevölkerung sind von Malokklusionen betroffen, wobei eine kieferorthopädische Therapie bei 65% der Patienten indiziert ist. Bislang stehen jedoch keine Daten für die Beziehung zwischen anteriorer bzw. posteriorer Okklusionsebene (AOP bzw. POP) und Angle-Klassifikation zur Verfügung.

Patienten und Methoden: In einer retrospektiven Studie lieferten die Durchzeichnungen lateraler Fernröntgenseitbilder von 230 unbehandelten Europäern (Alter 13 bis 49 Jahre) Neigungswinkel der gemittelten Okklusionsebene, der AOP und POP. Als Referenzebene dienten die Sella-Nasion-Linie und die Frankfurter Horizontale. Die Neigungen der Okklusionsebenen wurden sowohl zur bestehenden Angle-Klasse als auch zum skelettalen Muster (retrognath, neutral, prognath) in Beziehung gesetzt und mittels Quantilsregressionen analysiert.

Ergebnisse: In den skelettalen Klassen bestanden signifikante Gruppenunterschiede für die Winkel zwischen Sella-Nasion-Linie und AOP als auch POP (p< 0.01). Steile Okklusionsebenenneigungen kennzeichneten die skelettale Klasse II, flache die skelettale Klasse III. Zur Frankfurter Horizontalen zeigten AOP und POP dieselben Trends, jedoch bestanden signifikante Gruppenunterschiede nur für die Neigung der AOP zur Frankfurter Horizontalen (p < 0.01). Bei Einteilung nach der Angle-Klassifizierung fanden sich für AOP und POP unabhängig von der Referenzebene keine signifikanten Gruppenunterschiede.

Schlussfolgerung: Die Untersuchung bestätigte die Assoziation zwischen skelettalem Muster und der Neigung der POP über drei Quantile und zeigte diese Assoziation auch für die AOP-Neigung. Sella-Nasion-Messungen verdeutlichten steilere AOP und POP bei Patienten mit skelettaler Klasse II und eine flache Ausrichtung bei skelettaler Klasse III. Bei Einteilung nach der Angle-Klassifizierung bestand dieses Neigungsprinzip jedoch nicht. Kephalometrische Messungen mit Bezug zur Frankfurter Horizontalen sollten mit Zurückhaltung eingesetzt werden, SN-bezogene Messungen sind dagegen als verlässlicher einzuschätzen.

Keywords: Angle classification; Anterior occlusal plane; Malocclusion; Posterior occlusal plane; Skeletal pattern.

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Conflict of interest statement

Conflict of interest

A. Čelar, E. Tafaj, A. Graf and S. Lettner declare that they have no competing interests.

Ethical standards

This contribution depicts a retrospective investigation which does not interfere with therapy. It was approved by the ethical board of the Medical University of Vienna, Austria.

Figures

Fig. 1
Fig. 1
Illustration of the cephalometric tracings. SN sella-nasion, FH Frankfort horizontal, PP palatal plane, AOP anterior occlusal plane, POP posterior occlusal plane, MP mandibular plane, AB line between points A and B
Fig. 2
Fig. 2
Graphic comparison of the linear estimates for the lower and upper quantiles (dashed lines), medians (solid line), and 95% confidences intervals (95% CI, grey areas). FHAOP Frankfort horizontal–anterior occlusal plane, APDI anteroposterior dysplasia indicator, SNAOP sella-nasion–anterior occlusal plane

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