Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2018 Aug;47(8):628-636.
doi: 10.1007/s00132-018-3584-x.

[Clinical examination of the distal radioulnar joint]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Clinical examination of the distal radioulnar joint]

[Article in German]
S Quadlbauer et al. Orthopade. 2018 Aug.

Abstract

Background: The distal radioulnar joint (DRUJ) provides the distal link between radius and ulnar and is the centre of rotation during pronation and supination. Pronation and supination are essential in controlling the posture and optimal presentation of the hand to grasp an object. In addition, pronation and supination enable us to rotate tools when they are in the longitudinal axis of the forearm. Due to this, the DRUJ plays a central role in the performance of activities in daily life.

Diagnostics: Examination of the ulnar-side of the wrist remains challenging for hand surgeons due to a wide range of pathologies with overlapping clinical symptoms. Therefore, the clinical examination must be carried out carefully to detect the origin of the patient's complaints. Several special examination techniques are available, but their application and interpretation strongly depend on the skills and experience of the physician. Most tests are not evaluated in comparison to the gold standard of wrist arthroscopy with respect to sensitivity and specificity. The most reliable test for the DRUJ are the ulnar fovea sign, the dorsopalmar stress test and the press test.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das distale Radioulnargelenk (DRUG) stellt aufgrund seiner Verbindung zwischen Elle und Speiche den zentralen Drehpunkt für die Pro- und Supination dar. Diese ermöglichen es – zusammen mit der Schulter – die Hand im Raum optimal zu positionieren, um Gegenstände zu ergreifen. Auch können Gegenstände, die sich in der Längsachse des Unterarmes befinden, durch die Bewegung im DRUG in Drehung versetzt werden. Somit stellt das DRUG eine wichtige Rolle dar, um „daily life activities“ durchführen zu können.

Diagnostik: Aufgrund seiner Nahbeziehung zu den angrenzenden Gelenken ist die klinische Diagnostik des DRUG meist erschwert, da sich die Beschwerden in der Regel überlappen. Daher muss eine klinische Untersuchung exakt durchgeführt werden, um den Ursprung der Beschwerden des Patienten eingrenzen zu können. Es steht eine Reihe von klinischen Untersuchungstechniken zur Verfügung, die jedoch von der Erfahrung des Untersuchers abhängig sind und zumeist bezüglich Sensitivität und Spezifität nicht mit dem Goldstandard, der Handgelenksarthroskopie, verglichen sind. Die am besten evaluierten klinischen Untersuchungstechniken sind das „ulnar fovea sign“, der dorsopalmare Stresstest und der Press-Test. Diesen Testverfahren sollte in der klinischen Diagnostik der Vorzug gegeben werden.

Keywords: Clinical skills; Diagnosis; Joint instability; Triangular fibrocartilage complex; Wrist joint.

PubMed Disclaimer

References

Literatur

    1. Borisch N (2016) Arthroscopic resection of occult dorsal wrist ganglia. Arch Orthop Trauma Surg 136:1473–1480. https://doi.org/10.1007/s00402-016-2539-0 - DOI - PubMed
    1. Campbell D, Campbell R, O’Connor P, Hawkes R (2013) Sports-related extensor carpi ulnaris pathology: A review of functional anatomy, sports injury and management. Br J Sports Med 47:1105–1111. https://doi.org/10.1136/bjsports-2013-092835 - DOI - PubMed - PMC
    1. Cardenas-Montemayor E, Hartl JF, Wolf MB et al (2013) Subjective and objective results of arthroscopic debridement of ulnar-sided TFCC (Palmer type 1B) lesions with stable distal radio-ulnar joint. Arch Orthop Trauma Surg 133:287–293. https://doi.org/10.1007/s00402-012-1643-z - DOI - PubMed
    1. Daneshvar P, Chan R, Macdermid J, Grewal R (2014) The effects of ulnar styloid fractures on patients sustaining distal radius fractures. J Hand Surg Am 39:1915–1920. https://doi.org/10.1016/j.jhsa.2014.05.032 - DOI - PubMed
    1. Dasilva MF, Goodman AD, Gil JA, Akelman E (2017) Evaluation of ulnar-sided wrist pain. J Am Acad Orthop Surg 25:e150–e156. https://doi.org/10.5435/JAAOS-D-16-00407 - DOI - PubMed

LinkOut - more resources