[Diagnosis and treatment of motor phenomena in schizophrenia spectrum disorders]
- PMID: 29909765
- DOI: 10.1024/0040-5930/a000963
[Diagnosis and treatment of motor phenomena in schizophrenia spectrum disorders]
Abstract
Diagnosis and treatment of motor phenomena in schizophrenia spectrum disorders Abstract. Motor abnormalities are intrinsic features of schizophrenia spectrum disorders. They may be spontaneous or antipsychotic drug-induced. The four most important symptom groups are abnormal involuntary movements or dyskinesia, Parkinsonism, catatonia and neurological soft signs. In addition, there are further motor abnormalities, which are less frequent and less operationalized. The suspected etiology of motor abnormalities is strongly associated with altered neurodevelopment. Delayed maturation in conjunction with environmental insults may give further rise to motor symptoms. For the four most relevant motor abnormalities clinical examination procedures and rating scales are available, aiding clinicians in both screening and evaluation of symptom severity. Besides these currently instrumental measures are being tested for wide spread and easy application. Treatment of motor abnormalities is necessary according to subjective well-being. Treatment options are few and remain symptomatic. The most important strategy is critical evaluation of antispychotic pharmacotherapy. Benefitial effects on motor phenomena have been noted with clozapine. Currently, specific substances against tardive dyskinesia and non-invasive brain stimulation techniques are being evaluated. However, the effeciacy of these approaches will only be available in the near future.
Zusammenfassung. Motorische Auffälligkeiten gehören zum klinischen Bild der Schizophrenie-Spektrumsstörungen. Sie können sowohl spontan als auch in Folge der antipsychotischen Pharmakotherapie auftreten. Die vier wichtigsten Symptomgruppen sind abnorme unwillkürliche Bewegungen oder Dyskinesien, Parkinsonsymptome, Katatonie und neurologische Soft Signs. Daneben gibt es eine Reihe anderer Auffälligkeiten, die weniger gut operationalisiert sind. Bei der Ätiologie dieser motorischen Auffälligkeiten geht man von Hirnreifungsstörungen aus, die mit späteren Umwelteinflüssen zusätzlich verstärkt werden können. Obwohl vieles noch unklar ist, gibt es Hinweise auf subtile Störungen des Zusammenspiels zwischen kortikalen und subkortikalen Komponenten des motorischen Systems. Für die vier oben genannten Gruppen existieren klinische Untersuchungen und Skalen, die die Erfassung und die Bestimmung des Schweregrades erleichtern. Die Therapie ist dann notwendig, wenn subjektiver Leidensdruck besteht. Sie bleibt heute noch symptomatisch. Am ehesten muss die antipsychotische Pharmakotherapie evaluiert werden, wobei ein Wechsel auf Clozapin hilfreich sein kann. Aktuell werden spezifische Substanzen gegen tardive Dyskinesien sowie nicht-invasive Hirnstimulationstechniken auf ihre Wirksamkeit bei motorischen Störungen der Schizophrenie getestet.
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