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Review
. 2018 Sep;190(9):847-855.
doi: 10.1055/a-0612-8067. Epub 2018 Jul 5.

Prostate Artery Embolization: Indication, Technique and Clinical Results

[Article in English, German]
Affiliations
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Review

Prostate Artery Embolization: Indication, Technique and Clinical Results

[Article in English, German]
Ulf Teichgräber et al. Rofo. 2018 Sep.
Free article

Abstract

Background: Prostate artery embolization (PAE) is a new embolization therapy to treat benign prostate syndrome (BPS).

Materials and methods: This review article presents the rationale and impact mechanism of PAE, criteria for patient selection, and discusses the anatomy of prostate arteries. The study results are seen in the context of complications and clinical partners.

Results: Important preconditions for successful prostate artery embolization are a strict indication, precise knowledge of the anatomy of the pelvic arteries and advanced interventional-radiological skills. Several studies showed that urological parameters after prostate artery embolization improve at a similar level as for established post-surgical treatments. At the same time, it could be proven that prostate artery embolization has no impact on erectile function and is associated with a relatively low complication rate.

Conclusion: PAE is increasingly developing to an alternative for the established surgical treatments in BPS patients.

Key points: · PAE is a new embolization method for treating BPS and represents an alternative to classic urological surgical procedure such as TURP.. · Due to the low caliber of the prostate artery (0.5 - 2 mm), the presence of anatomical variations, and the arteriosclerosis seen in most older men, PAE is a technically challenging embolization method.. · In patients with a high postoperative bleeding risk in classic urological surgical treatment concepts, PAE is a very gentle alternative method..

Citation format: · Teichgräber U, Aschenbach R, Diamantis I et al. Prostate Artery Embolization: Indication, Technique and Clinical Results. Fortschr Röntgenstr 2018; 190: 847 - 855.

Hintergrund: Die Prostataarterienembolisation (PAE) ist ein junges Embolisationsverfahren zur Behandlung des benignen Prostatasyndroms (BPS).

Material und methode: In dieser Übersichtsarbeit werden die Rationale und Wirkungsmechanismen der PAE vorgestellt und die Patientenauswahl sowie die Anatomie der Prostataarterien diskutiert. Die Studienergebnisse werden im Kontext von klinischen Ansprechraten und Komplikationen betrachtet.

Ergebnisse: Wichtige Voraussetzungen für die erfolgreiche Prostataarterienembolisation sind eine strenge Indikationsstellung, eine genaue Kenntnis der Anatomie der Beckenarterien und ein hohes interventionell-radiologisches Können. Mehrere Studien konnten zeigen, dass sich die urologischen Erfolgsparameter nach einer Prostataarterienembolisation in einem ähnlichen Maß verbessern wie nach einer Therapie mit einem etablierten chirurgischen Verfahren. Gleichzeitig konnte gezeigt werden, dass die PAE mit einer unveränderten Erektionsfähigkeit und einer nur geringen Komplikationsrate einhergeht.

Schlussfolgerung: Die PAE entwickelt sich für Patienten mit einem BPS zunehmend zu einer Alternative zu den etablierten chirurgischen Therapieverfahren.

Kernaussagen: · PAE ist ein junges Embolisationsverfahren zur Behandlung des BPS als Alternative zu den klassischen urologischen operativen Behandlungsmethoden wie die TURP.. · Bedingt durch das geringe Kaliber der A. prostatica (0,5 – 2 mm), das Vorliegen von anatomischen Variationen und die Arteriosklerose bei den meist älteren Männern ist die PAE ein technisch sehr anspruchsvolles Embolisationsverfahren.. · Bei Patienten, welche ein hohes postoperatives Blutungsrisiko bei den klassischen urologisch-operativen Behandlungskonzepten aufweisen, ist die PAE eine sehr schonende Alternativmethode..

Zitierweise: · Teichgräber U, Aschenbach R, Diamantis I et al. Prostate Artery Embolization: Indication, Technique and Clinical Results. Fortschr Röntgenstr 2018; 190: 847 – 855.

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Conflict of interest statement

Disclosure The authors report no conflicts of interest in this work.

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