Bladder augmentation in children: current problems and experimental strategies for reconstruction
- PMID: 30084093
- PMCID: PMC6394595
- DOI: 10.1007/s10354-018-0645-z
Bladder augmentation in children: current problems and experimental strategies for reconstruction
Abstract
Bladder augmentation is a demanding surgical procedure and exclusively offered for selected children and has only a small spectrum of indications. Paediatric bladder voiding dysfunction occurs either on a basis of neurological dysfunction caused by congenital neural tube defects or on a basis of rare congenital anatomic malformations. Neurogenic bladder dysfunction often responds well to a combination of specific drugs and/or intermittent self-catheterization. However, selected patients with spinal dysraphism and children with congenital malformations like bladder exstrophy and resulting small bladder capacity might require bladder augmentation. Ileocystoplasty is the preferred method of bladder augmentation to date. Because of the substantial long-and short-term morbidity of augmentation cystoplasty, recent studies have tried to incorporate new techniques and technologies, such as the use of biomaterials to overcome or reduce the adverse effects. In this regard, homografts and allografts have been implemented in bladder augmentation with varying results, but recent studies have shown promising data in terms of proliferation of urothelium and muscle cells by using biological silk grafts.
Die Harnblasenaugmentation ist eine anspruchsvolle chirurgische Operation, die betroffenen Kindern unter bestimmten Voraussetzungen vorbehalten ist. Die kindliche Harnblasenentleerungsstörung basiert überwiegend auf angeborenen Neuralrohrdefekten und seltener auf angeborenen Defekten mit fehlentwickelter Harnblase. Die Dysfunktion bei neurogener Blase ist sowohl gut medikamentös als auch mit der sog. intermittierenden Selbstkatheterisierung behandelbar. Jedoch kann die Blasenaugmentation für ausgewählte Patienten mit spinaler Dysraphie und Kinder mit angeborenen Fehlbildungen wie Blasenekstrophie zur Vergrößerung der Blasenkapazität erforderlich sein. Die derzeitig am häufigsten verwendete Ileozystoplastie hat erhebliche unerwünschte postoperative Nebeneffekte. Zur Reduzierung dieser substanziellen Lang- und Kurzzeit-Komorbiditäten wird derzeit an neuen Techniken unter Verwendung von Homografts und Allografts geforscht, wobei aktuell auch zunehmend die Verwendung von Biomaterialien wie biologischen Transplantaten aus Seide untersucht wird, die eine Einsprossung von körpereigenem Urothel und Muskelzellen erlauben könnten.
Keywords: Biomaterials; Bladder augmentation; Ileocystoplasty; Neurogenic bladder; Urinary bladder dysfunction.
Conflict of interest statement
S. Langer, C. Radtke, E. Györi, A. Springer and M.L. Metzelder declare that they have no competing interests.
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