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. 2018 Oct;78(10):972-976.
doi: 10.1055/a-0717-5411. Epub 2018 Oct 19.

Low-grade Serous Ovarian Carcinoma

Affiliations

Low-grade Serous Ovarian Carcinoma

Enzo Ricciardi et al. Geburtshilfe Frauenheilkd. 2018 Oct.

Abstract

In the early 2000s a two-tier grading system was introduced for serous ovarian cancer. Since then, we have increasingly come to accept that low-grade serous ovarian carcinoma (LGSOC) is a separate entity with a unique mutational landscape and clinical behaviour. As less than 10% of serous carcinomas of the ovary are low-grade, they are present in only a small number of patients in clinical trials for ovarian cancer. Therefore the current treatment of LGSOC is based on smaller trials, retrospective series, and subgroup analysis of large clinical trials on ovarian cancer. Surgery plays a major role in the treatment of patients with LGSOC. In the systemic treatment of LGSOC, hormonal treatment and targeted therapies seem to play an important role.

Kurz nach der Jahrtausendwende wurde ein 2-stufiges Klassifizierungssystem zur Einstufung von serösen Ovarialkarzinomen eingeführt. Seither wird zunehmend akzeptiert, dass das Low-grade seröse Ovarialkarzinom (LGSOC) eine eigenständige Einheit mit eigener Mutationslandschaft und klinischem Verhalten bildet. Weniger als 10% aller serösen Karzinome des Ovars werden dem Low-Grade-Subtyp zugeordnet, und in den klinischen Studien zum Ovarialkrebs tritt diese Form nur in wenigen Patientinnen auf. Die aktuelle Therapie für das LGSOC basiert daher auf den Ergebnissen kleinerer Studien und retrospektiver Serien sowie auf der Subgruppenanalyse von großen klinischen Studien zum Ovarialkarzinom. Die operative Therapie spielt eine wichtige Rolle für die Behandlung von Patientinnen mit LGSOC. Bei der systemischen Therapie des LGSOC scheinen sowohl hormonelle Therapien als auch gezielte Therapien eine wichtige Rolle zu spielen.

Keywords: low-grade serous; ovarian cancer; rare tumour.

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Conflict of interest statement

Conflict of Interest The authors have no conflict of interest concerning this paper. General conflict of interest: TB: research funding: Amgen; conference travel expenses: Amgen, Roche; PH: advisory board: Astra Zeneca, Roche, Clovis, Tesaro, Pharmamar, Lily; honoraria: Astra Zeneca, Roche, Tesaro, Styker; AdB: advisory board: Pfizer, Astra Zeneca, Roche, Tesaro, Genmab, Pharmamar; honoraria: Astra Zeneca, Roche, MSD, Pharmamar; FH: advisory board: Tesaro, Roche; travel expenses: Boehringer Ingelheim, Astra Zeneca, Roche; BA: advisory board: Roche, Amgen, Tesaro; honorarium: Roche; travel expenses: Roche, Tesaro.

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