Spinal Injections, Epidural Neurolysis and Denervation for Specific Low Back Pain and Sciatica
- PMID: 30481838
- DOI: 10.1055/a-0767-7428
Spinal Injections, Epidural Neurolysis and Denervation for Specific Low Back Pain and Sciatica
Abstract
Background: Many members of the adult population suffer acute low back pain at some stage in life. A specific cause is found in only a rather small number of these patients. Some of the patients develop chronic low back pain and this is a major source of disability. On the other hand, there has been a great increase in Germany in the number of spinal operations due to degenerative spine disease and, in turn, unnecessary surgery on the spine is under debate.
Methods: This is a narrative review of different minimally invasive spine procedures in the treatment of specific low back pain. The effectiveness of spinal injections, radiofrequency of the facet joints as well as epidural adhesiolysis/neurolysis are described. An analysis of the literature was performed via PubMed, Medline and the Cochrane Database.
Results: Facet-, epidural and intradiscal steroid injections for specific pain generators in the degenerative spine show different short- and long-term results; they are able to improve low back pain in specific patients with chronic low back pain and may be able to prevent some of these patients from having to undergo open surgery. Furthermore, there are promising results from interventions such as epidural neurolysis for sciatica and radiofrequency of the medial branch of the dorsal root for the treatment of axial facet-related back pain. Facet and intradiscal steroid injections give only short-term effects in axial low back pain and should therefore only be considered reluctantly, whereas the different forms of epidural steroid injections in patients with sciatica due to radicular compression offer a well proven adjuvant treatment option within a conservative therapeutic regimen. The overview of the literature with the use of different steroids has shown that use of non-particulate steroids show better results with respect to the safety and avoidance of major complications, especially when used at the cervical spine. However, in Germany the use of these steroids is still off label and patients have to give informed consent prior to injection. In summary, careful use of spinal injections and interventions within a conservative physiotherapeutic regimen seem to improve chronic back pain and, in turn, to be able to prevent some patients from having to undergo spine surgery.
Hintergrund: Wirbelsäulennahe Injektion werden bei unterschiedlichen spezifischen Ursachen für akuten oder auch chronischen Rücken- und/oder Beinschmerz häufig durchgeführt. Auch wenn diese Injektionen und Kathetertherapieen in zahlreichen Leitlinien als Teil der konservativen Therapie implementiert sind, werden diese nach wie vor kontrovers diskutiert. Gerade wegen der unterschiedlichen Ansichten bez. einer gesteigerten Operationszahl bei degenerativen Veränderungen der Wirbelsäule in Deutschland rückt die konservative Therapie inklusive wirbelsäulennaher Injektionen in den Fokus von Wissenschaft und Forschung.
Methoden: Dieser Artikel ist ein narrativer Review und soll einen breiten Überblick zur minimalinvasiven Behandlung des spezifischen Rückenschmerzes mittels Injektionen, Katheterbehandlungen und Denervation der Facettengelenke geben und über den aktuellen Forschungsstand informieren. Die Auswahl der berücksichtigten Artikel erfolgte nach Literaturanalyse via Medline und PubMed sowie der Cochrane-Database.
Ergebnisse: Es gibt unterschiedliche Formen von bildgesteuerten Injektionstechniken sowie weitere Interventionsverfahren an der Wirbelsäule, die als schmerztherapeutische Maßnahmen beschrieben und in ihrer Wirksamkeit belegt sind. Lokale Injektionen der Facettengelenke beim Facettensyndrom und der Bandscheiben beim diskogenen Schmerz scheinen einen lediglich kurzfristigen Effekt zu haben, während epidurale Injektionen bei Diskusprolaps und/oder epiduraler Fibrose nach Wirbelsäulenoperationen (Postnukleotomiesyndrom) eine sinnvolle Unterstützung bei der konservativen Therapie leisten können. Auch epidurale Kathetertherapien können hier mittel- bis langfristige Schmerzreduktion herbeiführen. Beim Facettensyndrom scheint die Denervation mittels Radiofrequenz eine effektive Behandlungsmethode für eine kurz- bis mittelfristige Besserung darzustellen. Die Medikamente und das Steroidpräparat für wirbelsäulennahe Injektionen müssen sorgfältig ausgewählt werden. Sie werden in Deutschland i. d. R. als Off-Label-Use eingesetzt, worüber der Patient aufgeklärt werden muss und was nicht zulasten der gesetzlichen Krankenkassen abgerechnet werden darf.
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.
Conflict of interest statement
The authors declare that they have no conflict of interest./Die Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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