Guideline-Oriented Therapy of Lower Extremity Peripheral Artery Disease (PAD) - Current Data and Perspectives
- PMID: 30665251
- DOI: 10.1055/a-0690-9365
Guideline-Oriented Therapy of Lower Extremity Peripheral Artery Disease (PAD) - Current Data and Perspectives
Abstract
Background: Because of the demographic change, lower extremity peripheral artery disease (PAD) is becoming increasingly relevant with respect to health economics. PAD patients often suffer from multiple diseases. Consequently, therapy is commonly complex and requires an interdisciplinary approach. Because of rapid technical developments, interventional endovascular therapy regimens play an increasingly important role.
Method: Review and literature search on the basis of the current German S3 guidelines on the therapy of PAD as well as international guidelines. In terms of state-of-the-art therapies, relevant current studies were considered.
Results: Knowledge of existing guidelines and recommendations as well as new therapeutic approaches is essential for the adequate therapy of PAD patients. A close cooperation between the interventional radiologist and the vascular surgeon is the key to success. In addition to established conservative approaches and invasive bypass surgery, the endovascular approach has been a mainstay in the TASC A and B environment for years. It has recently shown promising results in advanced PAD conditions, such as TASC C and D. An endovascular-first strategy is defined in most guidelines.
Conclusion: A primarily endovascular-first strategy has become the standard in the majority of even complex lesions of the lower extremity arterial system. Regarding the crural segment, a decrease in mortality compared to bypass surgery has been demonstrated. Further evidence can be expected from ongoing randomized multicenter trials.
Key points: · Adequate diagnostic examination is essential for the classification and strategy of therapy in PAD. · Therapeutic decisions are ideally made in an interdisciplinary conference. · Interventional therapy of intermittent claudication after exhaustion of conservative and medicamentous therapy. · Endovascular-first approach in supra- and infrainguinal lesions. · Additional evidence expected from future randomized trials.
Citation format: · Kersting J, Kamper L, Das M et al. Guideline-Oriented Therapy of Lower Extremity Peripheral Artery Disease (PAD) - Current Data and Perspectives. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 311 - 322.
Hintergrund: Die periphere arterielle Verschlusskrankheit (PAVK) hat aufgrund des demografischen Wandels eine zunehmende gesundheitsökonomische Relevanz. PAVK-Patienten sind häufig mehrfach vorerkrankt und dementsprechend komplex und interdisziplinär zu behandeln. Der endovaskulär-interventionellen Therapie fällt dank rascher technischer Entwicklungen eine immer zentralere Rolle zu.
Methode: Allgemeines Review mit Literaturrecherche, ausgehend von der aktuellen deutschen S3-Leitlinie zur Therapie der PAVK sowie aktuellen internationalen Leitlinien. Im Hinblick auf moderne Therapieverfahren fand die aktuelle Studienlage Berücksichtigung.
Ergebnisse: Die Kenntnis aktueller Leitlinien und Handlungsempfehlungen sowie neuer therapeutischer Tendenzen und Ansätze ist essenziell zur suffizienten Behandlung von PAVK-Patienten. Zudem ist eine enge Zusammenarbeit zwischen interventioneller Radiologie und Gefäßchirurgie der Schlüssel zum Erfolg. Neben konservativen Ansätzen und den Bypass-OP-Verfahren haben die endovaskulären Ansätze stark an Bedeutung gewonnen. Diese sind in den PAVK-Stadien TASC A und B seit vielen Jahren Methode der Wahl und zeigen nunmehr vielversprechende Ergebnisse in der Behandlung von diffizilen TASC-C- und -D-Konstellationen. Eine primär endovaskuläre Strategie ist in einer Vielzahl der Fälle leitliniengerecht.
Schlussfolgerung: Die primär endovaskuläre Vorgehensweise ist mittlerweile bei der Mehrzahl auch komplexer Läsionen der Becken-Bein-Achse zum Standard geworden. Der endovaskuläre Ansatz zeigt läsionsbezogen gut belegte Vorteile gegenüber der Bypass-Chirurgie, so zum Beispiel im Unterschenkelsegment eine Senkung der Mortalität. Weitere Evidenz wird zukünftig durch mehrere großangelegte randomisierte Multicenterstudien erwartet.
Kernaussagen: · Suffiziente Diagnostik essenziell zur Einordnung und Therapiefindung bei PAVK. · Therapieentscheidung idealerweise in interdisziplinärer Fallkonferenz. · Ausschöpfung konservativer sowie medikamentöser Therapie vor Intervention im Stadium der intermittierenden Claudicatio. · Primär endovaskulärer Ansatz bei supra- und infrainguinalen Läsionen. · Zusätzliche Evidenz von kommenden randomisierten Studien zu erwarten.
Zitierweise: · Kersting J, Kamper L, Das M et al. Guideline-Oriented Therapy of Lower Extremity Peripheral Artery Disease (PAD) – Current Data and Perspectives. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 311 – 322.
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York.
Conflict of interest statement
Disclosure The authors report no conflicts of interest in this work.
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