Update Breast Cancer 2019 Part 3 - Current Developments in Early Breast Cancer: Review and Critical Assessment by an International Expert Panel
- PMID: 31148847
- PMCID: PMC6529230
- DOI: 10.1055/a-0887-0861
Update Breast Cancer 2019 Part 3 - Current Developments in Early Breast Cancer: Review and Critical Assessment by an International Expert Panel
Abstract
The treatment of breast cancer patients in a curative situation is special in many ways. The local therapy with surgery and radiation therapy is a central aspect of the treatment. The complete elimination of tumour cells at the site of the primary disease must be ensured while simultaneously striving to keep the long-term effects as minor as possible. There is still focus on the continued reduction of the invasiveness of local therapy. With regard to systemic therapy, chemotherapies with taxanes, anthracyclines and, in some cases, platinum-based chemotherapies have become established in the past couple of decades. The context for use is being continually further defined. Likewise, there are questions in the case of antihormonal therapy which also still need to be further defined following the introduction of aromatase inhibitors, such as the length of therapy or ovarian suppression in premenopausal patients. Finally, personalisation of the treatment of early breast cancer patients is also being increasingly used. Prognostic tests could potentially support therapeutic decisions. It must also be considered how the possible use of new therapies, such as checkpoint inhibitors and CDK4/6 inhibitors could look in practice once study results in this regard are available. This overview addresses the backgrounds on the current votes taken by the international St. Gallen panel of experts in Vienna in 2019 for current questions in the treatment of breast cancer patients in a curative situation.
Keywords: St. Gallen panel of experts; adjuvant therapy; early breast cancer; neoadjuvant therapy.
Conflict of interest statement
A. D. H. hat Sprecher- und Beraterhonorare von AstraZeneca, Genomic Health, Roche, Novartis, Celgene, Lilly, MSD, Eisai, Teva, Tesaro, Daiichi-Sankyo, Hexal und Pfizer erhalten. F. O. hat Sprecher- und Beraterhonorare von Amgen, AstraZeneca, Bayer, BMS, Boehringer-Ingelheim, Chugai, Celgene, Cellex, Eisai, Gilead, Hexal, Ipsen, Janssen-Cilag, Merck, MSD, Novartis, Riemser, Roche, Tesaro und TEVA bezogen. F.-A. T. hat Honorare von AstraZeneca, Genomic Health und Novartis erhalten. H.-C. K. hat Honorare von Carl Zeiss meditec, Teva, Theraclion, Novartis, Amgen, AstraZeneca, Pfizer, Janssen-Cilag, GSK, LIV Pharma, Roche und Genomic Health sowie Reisekostenzuschüsse von Tesaro und Daiichi Sankyo erhalten und hält Aktien an Theraclion. P. A. F. berichtet über Zuschüsse von Novartis, Cepheid und Biontech sowie persönliche Zuwendungen von Novartis, Roche, Pfizer, Celgene, Daiichi-Sankyo, Teva, AstraZeneca, Merck Sharp & Dohme, Myelo Therapeutics, Macrogenics, Eisai und Puma. H. T. hat Honorare von Novartis, Roche, Celgene, Teva, Pfizer und Reisekostenzuschüsse von Roche, Celgene und Pfizer erhalten. J. E. hat Honorare von AstraZeneca, Roche, Celgene, Novartis, Lilly, Pfizer, Pierre Fabre, Teva sowie Reisekostenzuschüsse von Celgene, Pfizer, Teva und Pierre Fabre erhalten. M. P. L. war Mitglied von Beratungsgremien für AstraZeneca, MSD, Novartis, Pfizer, Eisai, Genomic Health, Tesaro, Grünethal und Roche und hat Vortragshonorare von MSD, Lilly, Roche, Novartis, Pfizer, Genomic Health, AstraZeneca, medac und Eisai bezogen. V. M. hat Sprecherhonorare von Amgen, AstraZeneca, Celgene, Daiichi-Sankyo, Eisai, Pfizer, Novartis, Roche, Teva, Janssen-Cilag und Beraterhonorare von Genomic Health, Hexal, Roche, Pierre Fabre, Amgen, Novartis, MSD, Daiichi-Sankyo sowie Eisai, Lilly, Tesaro und Nektar bezogen. E. B. hat Honorare von Novartis, Celgene, Riemser, Pfizer, Hexal, Amgen und onkowissen.de für Beratung sowie Tätigkeiten in den Bereichen Management von klinischer Forschung und medizinische Fortbildung erhalten. A. S. hat Honorare von Roche, Celgene, AstraZeneca, Novartis, Pfizer, Zuckschwerdt Verlag GmbH, Georg Thieme Verlag, Aurikamed GmbH, MCI Deutschland GmbH, bsh medical communications GmbH und promedicis GmbH bezogen. W. J. hat Honorare und Forschungsmittel von Novartis, Roche, Pfizer, Lilly, AstraZeneca, Chugai, Sanofi, Daichi und Tesaro erhalten. F. S. war Mitglied von Beratungsgremien für Novartis, Lilly, Amgen und Roche und hat Vortragshonorare von Roche, AstraZeneca, MSD, Novartis und Pfizer erhalten. A. W. war Mitglied von Beratungsgremien für Novartis, Lilly, Amgen, Pfizer, Roche, Tesaro, Eisai und hat Vortragshonorare von Novartis, Pfizer, Aurikamed, Roche und Celgene erhalten. D. L. hat Honorare von Amgen, AstraZeneca, Celgene, Daiichi Sankyo, Lilly, Loreal, MSD, Novartis, Pfizer, Tesaro und Teva bezogen. T. N. F. war Mitglied von Beratungsgremien für Amgen, Daichi Sankyo, Novartis, Pfizer und Roche und hat Vortragshonorare von Amgen, Celgene, Daichi Sankyo, Roche, Novartis und Pfizer erhalten. J. H. hat Honorare von Novartis, Roche, Celgene, Teva, Pfizer und Reisekostenzuschüsse von Roche, Celgene und Pfizer erhalten. M. W. hat Sprecherhonorare von AstraZeneca, Celgene und Novartis bezogen. S. Y. B. hat Honorare von Novartis, Roche und AstraZeneca erhalten. Alle restlichen Autoren (C. P., A. T.) geben keine Interessenkonflikte an.
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