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. 2018;75(10):583-591.
doi: 10.1024/0040-5930/a001044.

[Endoscopic prevention of colorectal cancer - detection, therapy and control intervals]

[Article in German]
Affiliations

[Endoscopic prevention of colorectal cancer - detection, therapy and control intervals]

[Article in German]
Stefan Groth et al. Ther Umsch. 2018.

Abstract

Endoscopic prevention of colorectal cancer - detection, therapy and control intervals Abstract. Colonoscopy is the gold standard for the diagnosis of adenomas and early cancers in the colon. The procedure should be done according to defined standards and quality guidelines. The most important quality parameters are adenoma detection rate, withdrawal time and bowel preparation. Much of the technical developments of the recent years, such as attachment hoods, wide-angle optics and special filters aim to improve the detection rate. Techniques such as endoscopic mucosal resection (EMR), endoscopic submucosal dissection (ESD), and full-thickness resection help to safely and curatively remove adenomas and early cancers. The surveillance intervals depend on the findings and the familiar history and are determined by the gastroenterological societies.

Zusammenfassung. Die Koloskopie ist der Goldstandard für die Diagnostik von Adenomen und Frühkarzinomen des Dickdarms. Die Durchführung sollte nach definierten Standards und Qualitätsrichtlinien erfolgen. Der wichtigsten Qualitätsparameter sind Adenomdetektionsrate, Rückzugszeit und Darmvorbereitung. Ein Grossteil der technischen Entwicklungen der letzten Jahre, wie z. B. Aufsatzkappen, Weitwinkel-Optiken und Spezialfilter zielen darauf ab, die Detektionsrate zu verbessern. Techniken, wie die endoskopische Mukosaresektion (EMR), die endoskopische Submukosadissektion (ESD) und die Vollwandresektion ermöglichen es, Adenome und Frühkarzinome sicher und kurativ zu entfernen. Die Kontrollintervalle richten sich nach Befund und familiärer Belastung und sind durch die Fachgesellschaften festgelegt.

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