Dynamic Scoliosis Correction as Alternative Treatment for Patients with Adolescent Idiopathic Scoliosis: a Non-Fusion Surgical Technique
- PMID: 31533170
- DOI: 10.1055/a-0983-1265
Dynamic Scoliosis Correction as Alternative Treatment for Patients with Adolescent Idiopathic Scoliosis: a Non-Fusion Surgical Technique
Abstract
Anterior dynamic scoliosis correction is an innovative non-fusion option in the treatment of patients with severe adolescent scoliosis. Growth modulation and sometimes intraoperative curve correction is achieved by convex insertion of segmental screws and a flexible polyethylene cord. The present review analyses and discusses the current literature and proposes a new treatment algorithm that is based on our own experience. Short term results are published for approximately 100 patients from different institutions. Fusion could be prevented in the vast majority of patients. Perioperative complication rate is very low but a few cases of cord rupture and overcorrection are reported. Anterior dynamic scoliosis correction has promising short term results but there is a paucity of literature and optimal criteria for the best candidate has yet to be defined.
Die dynamische Skoliosekorrektur ist ein innovatives Verfahren zur nicht versteifenden Behandlung der schweren adoleszenten Skoliose. Mittels konvexseitig eingebrachten segmentalen Schrauben und einem flexiblen Polyethylenseil erfolgt eine Wachstumsmodellierung sowie in manchen Fällen bereits eine intraoperative Skoliosekorrektur. Das vorliegende Review analysiert und bewertet die aktuelle Studienlage und stellt einen Behandlungsalgorithmus vor, der auf den eigenen Erfahrungen basiert. Kurzzeitergebnisse von knapp 100 Patienten aus unterschiedlichen Institutionen sind aktuell publiziert. In der überwiegenden Mehrheit konnte eine klare Indikation zur Spondylodese abgewendet werden. Die perioperative Komplikationsrate ist äußerst gering. In einigen Fällen kam es im Verlauf zu Implantatrupturen oder zu Überkorrekturen. Die dynamische Skoliosekorrektur zeigt bisher vielversprechende Ergebnisse, jedoch ist die Datenlage noch äußerst limitiert und die optimale OP-Indikation noch nicht definiert.
Thieme. All rights reserved.
Conflict of interest statement
The authors indicate the following conflicts of interest: PT: Globus Spine (consultant, paid lectures), Medtronic (paid lectures), K2M travel compensation PK: Medtronic (paid lectures), Smith&Nephew (paid lectures), Stryker (consultant) AB: none./Die Autoren geben folgende Interessenkonflikte an: PT: Globus Spine (Berater, bezahlte Vorträge), Medtronic (bezahlte Vorträge), K2M Reisekostenerstattung; PK: Medtronic (bezahlte Vorträge), Smith&Nephew (bezahlte Vorträge), Stryker (Berater); AB: keine.
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