Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
. 2019 Nov;87(11):645-652.
doi: 10.1055/a-1011-4198. Epub 2019 Nov 22.

[Treatment in Adolescent Psychiatry: Results of a Germany-wide Survey]

[Article in German]
Affiliations

[Treatment in Adolescent Psychiatry: Results of a Germany-wide Survey]

[Article in German]
Pia Abzieher et al. Fortschr Neurol Psychiatr. 2019 Nov.

Abstract

Introduction: The aim of the study was to examine adolescence-specific treatment models throughout Germany, to describe the implementation process of transition psychiatric care and to identify relevant health care problem areas for adolescents with mental disorders.

Methodology: A questionnaire-based cross-sectional survey (N = 26) of hospital-based adolescent psychiatric treatment models was conducted. Service structures, treatment groups and interventions were investigated by the 28-item questionnaire.

Results: There is an increase in adolescence-specific hospital-based services in Germany. These are characterized by multi-professional team work in diagnosis and adolescence-specific therapy approaches. Most of the treatment available is for young adults only (>18 years). Some of the services are organized in interdisciplinary cooperation models. Structural deficits in acute and crisis treatment, cross-sectoral cooperation and systematic transition are reported. Conclusions There is growing interest throughout Germany in the development of adolescent psychiatric treatment. Close interdisciplinary cooperation between child and adolescent psychiatry and adult psychiatry is necessary to overcome interface problems with the aim of a successful transition, but has not yet been implemented. Structural problems should be reduced in order to facilitate further development in transition psychiatry.

Ziel der Studie war es, deutschlandweit adoleszenzspezifische Behandlungsmodelle zu untersuchen, die Umsetzung transitionspsychiatrischer Versorgung darzustellen und relevante Problembereiche in der Versorgung für Heranwachsende mit psychischen Erkrankungen zu identifizieren.

Methodik: Es erfolgte eine fragebogenbasierte Querschnittserhebung (N = 26) krankenhausbasierter adoleszenzpsychiatrischer Behandlungsmodelle. Anhand von 28 Items wurden Daten zur Versorgungsstruktur, Zielgruppe und Therapieangeboten sowie spezifische Anforderungen der Adoleszenzpsychiatrie untersucht und deskriptiv ausgewertet.

Ergebnisse: Es zeigt sich eine Zunahme adoleszenzspezifischer krankenhausbasierter Angebote in Deutschland. Diese sind durch diagnoseübergreifende und adoleszenzspezifische Therapieansätze und multiprofessionelle Arbeit gekennzeichnet. Überwiegend besteht ein Behandlungsangebot erst ab Volljährigkeit. Eine Minderheit der Therapieangebote ist in fachübergreifenden Kooperationsmodellen organisiert. Es werden strukturelle Defizite hinsichtlich Akut- und Krisenbehandlungen, sektorenübergreifender Zusammenarbeit und systematischer Transition berichtet.

Schlussfolgerungen: Es besteht deutschlandweit ein wachsendes Interesse an der Entwicklung adoleszenzpsychiatrischer Behandlungsangebote. Die enge fachübergreifende Zusammenarbeit von Kinder- und Jugendpsychiatrie und Erwachsenenpsychiatrie ist zur Überwindung von Schnittstellenproblemen mit dem Ziel einer gelungenen Transition notwendig, aber bisher nicht flächendeckend implementiert. Um die Weiterentwicklung von Kooperationsprojekten zu ermöglichen, sollten strukturelle Hürden verringert werden.

PubMed Disclaimer

Conflict of interest statement

P. Abzieher: Es bestehen keine Interessenskonflikte für diese PublikationM. Lipp: Es bestehen keine Interessenskonflikte für diese Publikation T. Banaschewski war innerhalb der letzten drei Jahre als Berater für die Firmen Lundbeck, Medice, Neurim Pharmaceuticals, Oberberg-GmbH, Shire und Infectopharm tätig und hat Vortragshonorare von den Firmen Lilly, Medice und Shire erhalten. Die vorliegende Publikation steht damit nicht im Zusammenhang.M. Driessen: Berater/Gutachtertätigkeit: KBO München 2016, Beratung zur Suchttherapie. FNK Düsseldorf 2017, BerufungskomiteeIndirekte Interessen:Mitgliedschaft/Funktion in Interessensverbänden: DGPPN, BDK, DeGT, APK, Zeitraum durchgehendSchwerpunkte wissenschaftlicher Tätigkeiten, Publikationen: Auch traumaassoziierte Themen, Zeitraum durchgehendSchwerpunkte klinischer Tätigkeiten: Gesamtgebiet psychiatrischer Störungen, Zeitraum durchgehendH. Staats: Es bestehen keine Interessenskonflikte für diese PublikationA. Karow has been consultant and/or advisor to or has received honoraria from: AstraZeneca, Bristol-Myers Squibb, Lilly Deutschland GmbH, Janssen Cilag GmbH, Lundbeck GmbH, Otsuka Pharma GmbH, Roche Deutschland Holding GmbH.

LinkOut - more resources