[Treatment of polyneuropathy: autonomic symptoms and pain]
- PMID: 32030435
- DOI: 10.1007/s00108-020-00739-7
[Treatment of polyneuropathy: autonomic symptoms and pain]
Abstract
Background: The treatment of polyneuropathy includes symptomatic therapy of sensory, motor and autonomic dysfunctions.
Aim: This article provides an overview of the current treatment recommendations for polyneuropathy, focusing on pain.
Methods: Current treatment guidelines will be discussed based on a literature research.
Results: Calcium-channel anticonvulsants gabapentin/pregabalin as well as antidepressants duloxetine and amitriptyline are recommended as first line therapeutics. Alternatively, topical therapeutics can be used in the case of localized disorders. In individual cases, opioids or other antidepressants/anticonvulsants may be effective. Pharmacological treatment is often limited due to adverse events, which affect the central nervous system in particular.
Discussion: In general, treatment for polyneuropathy should follow a multimodal concept and include the treatment of other symptoms. When choosing pain medication, comorbidities, patient's age and adverse events need to be taken into consideration. Phenotype-based stratification may support specialized pain therapy and achieve the best medical treatment.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Therapie der Polyneuropathie beinhaltet die symptomatische Behandlung sensibler, motorischer und autonomer Funktionsstörungen. ZIEL: Der Beitrag soll einen Überblick über aktuelle Therapieempfehlungen bei Polyneuropathie geben. Der Fokus liegt dabei auf der Schmerztherapie.
Material und methoden: Basierend auf einer Literaturrecherche werden die aktuellen Empfehlungen zur Therapie diskutiert.
Ergebnisse: Mittel der ersten Wahl zur Therapie von Schmerzen bei Polyneuropathie sind die an Kalziumkanälen ansetzenden Antikonvulsiva Gabapentin und Pregabalin sowie die Antidepressiva Amitriptylin und Duloxetin. Alternativ können bei lokalisierten Beschwerden topische Therapeutika eingesetzt werden. In Einzelfällen kann der Einsatz von Opioiden sowie anderen Antidepressiva und Antikonvulsiva erwogen werden. Limitiert wird die Therapie im Allgemeinen durch Nebenwirkungen vor allem zentralnervöser Art.
Schlussfolgerung: Generell sollte die Therapie multimodal erfolgen und die Behandlung weiterer Beschwerden umfassen. Bei der Auswahl der Schmerzmedikation sollten Komorbiditäten, Patientenalter und Nebenwirkungen berücksichtigt werden. Eine Stratifizierung der Patienten anhand des Phänotyps könnte dabei helfen, das bestmögliche Therapieansprechen zu erzielen.
Keywords: Adverse drug reactions; Analgesics; Anticonvulsants; Antidepressive agents; Pain management.
References
Literatur
-
- Adams D, Gonzalez-Duarte A, O’Riordan WD et al (2018) Patisiran, an RNAi therapeutic, for hereditary transthyretin amyloidosis. N Engl J Med 379:11–21. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1716153 - DOI - PubMed - PMC
-
- Aiyer R, Barkin RL, Bhatia A (2016) Treatment of neuropathic pain with venlafaxine: a systematic review. Pain Med. https://doi.org/10.1093/pm/pnw261 - DOI
-
- Attal N, de Andrade DC, Adam F et al (2016) Safety and efficacy of repeated injections of botulinum toxin A in peripheral neuropathic pain (BOTNEP): a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Lancet Neurol 15:555–565. https://doi.org/10.1016/S1474-4422(16)00017-X - DOI - PubMed
-
- Baron R, Binder A, Wasner G (2010) Neuropathic pain: diagnosis, pathophysiological mechanisms, and treatment. Lancet Neurol 9:807–819. https://doi.org/10.1016/S1474-4422(10)70143-5 - DOI - PubMed
-
- Baron R, Koppert W, Strumpf M, Willweber-Strumpf A (2019) Praktische Schmerzmedizin, Interdisziplinäre Diagnostik – multimodale Therapie, 4. Aufl. Springer, Berlin, Heidelberg - DOI
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