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. 2020 Sep;99(9):628-636.
doi: 10.1055/a-1146-3118. Epub 2020 Apr 8.

[Cervical lymphadenitis caused by non-tuberculous mycobacteria in children with different residence]

[Article in German]
Affiliations

[Cervical lymphadenitis caused by non-tuberculous mycobacteria in children with different residence]

[Article in German]
Efstathios Papatsoutsos et al. Laryngorhinootologie. 2020 Sep.

Abstract

Objective: Atypical mycobacteria form a heterogeneous group. Although more than 140 species have been identified, only 25 of them are considered responsible for infection in humans. The most frequent manifestation of the disease in immunocompetent children is the cervical lymphadenitis. Aims of this study were to identify a correlation of the location of residence with patients' demographics and disease characteristics, to evaluate the ultrasonographic findings and the different operative treatments modalities and to develop an algorithm for the diagnosis and treatment.

Materials and methods: Cases were identified by using the hospital's correspondence, microbiology and pathology databases. Demographic and clinical data were collected. A statistical analysis of the results was performed.

Results: 32 patients were included. Our data revealed no significant correlation between area of residence and disease characteristics. Hypoechoic lymph nodes with intraglandular necrosis and low vascularity were observed in the majority of patients. Surgical treatment included abscess incision with biopsy, lymphadenectomy, selective neck dissection and partial parotidectomy. A recurrent disease was significantly more frequent after abscess incision.

Conclusions: Further studies with prospective design are required, in order to confidently identify the correlation between area of residence and disease characteristics. Similar ultrasonographic findings suggest a constant constellation of changes that facilitate diagnostic evaluation. Complete surgical excision offers an effective management option as it combines definitive treatment and histological confirmation with low risk of complications.

Hintergrund: Die atypischen Mykobakterien stellen eine inhomogene Gruppe dar. Obwohl mehr als 140 Spezies identifiziert wurden, stehen nur 25 mit der atypischen Mykobakteriose beim Menschen in Beziehung. Die häufigste Manifestation bei immunkompetenten Kindern ist die zervikale Lymphadenitis. Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Korrelation des Lebensraums mit den Patientendaten und dem Krankheitsbild, die Auswertung der sonografischen Befunde und der operativen Therapiemethoden und die Erstellung eines Diagnose- und Therapiealgorithmus.

Material und methoden: Die Patienten wurden nach einer systematischen Suche in der klinischen, mikrobiologischen und pathologischen Datenbank der HNO-Klinik identifiziert. Eine statistische Analyse der Ergebnisse wurde durchgeführt.

Ergebnisse: 32 Patienten wurden ausgewertet. Eine signifikante Korrelation zwischen dem Wohnort und der Manifestation oder dem Verlauf der Erkrankung konnte nicht nachgewiesen werden. Echoarme Lymphknoten mit intraglandulärer Nekrose und niedriger Durchblutung wurden bei der Mehrheit der Patienten beobachtet. Die verwendeten operativen Methoden schlossen die Abszessinzision mit Biopsie, die diagnostische Lymphadenektomie, die selektive Neck-Dissection und die laterale Parotidektomie ein. Die Rezidivrate war signifikant höher nach Abszessinzision als nach Lymphadenektomie oder selektiver Neck-Dissection.

Schlussfolgerungen: Um den Einfluss des Wohnsitzes auf das Krankheitsbild deutlich zu definieren, sind größere prospektive Studien notwendig. Die sonografischen Befunde sind diagnostisch wegweisend. Eine vollständige Resektion trägt zur Diagnose und Therapie bei und stellt eine risikoarme Therapieoption dar.

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Conflict of interest statement

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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