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. 2020 May;237(5):675-680.
doi: 10.1055/a-1164-9381. Epub 2020 May 6.

COVID-19: Ophthalmological Aspects of the SARS-CoV 2 Global Pandemic

[Article in English, German]
Affiliations

COVID-19: Ophthalmological Aspects of the SARS-CoV 2 Global Pandemic

[Article in English, German]
Jakob Siedlecki et al. Klin Monbl Augenheilkd. 2020 May.

Abstract

Purpose: To perform a systematic analysis of articles on the ophthalmological implications of the global COVID-19 pandemic.

Methods: PubMed.gov was searched for relevant articles using the keywords "COVID-19", "coronavirus", and "SARS-CoV-2" in conjunction with "ophthalmology" and "eye". Moreover, official recommendations of ophthalmological societies were systematically reviewed, with a focus on the American Academy of Ophthalmology (AAO) and the Royal College of Ophthalmologists (RCOphth).

Results: As of April 16, 2020, in total, 21 peer-reviewed articles on the ophthalmological aspects of COVID-19 were identified. Of these, 12 (57.1%) were from Asia, 6 (28.6%) from the United States of America, and 3 (14.3%) from Europe. There were 5 (23.8%) original studies, 10 (47.6%) letters, 3 (14.2%) case reports, and 3 (14.2%) reviews. These articles could be classified into the topics "Modes and prevention of (ocular) transmission", "Ophthalmological manifestations of COVID-19", "Clinical guidance concerning ophthalmological practice during the COVID-19 pandemic", and "Practical recommendations for clinical infrastructure". Practical recommendations could be extracted from official statements of the AAO and the RCOphth.

Conclusion: Within a short period, a growing body of articles has started to elucidate the ophthalmological implications of COVID-19. As the eye can represent a route of infection (actively via tears and passively via the nasoacrimal duct), ophthalmological care has to undergo substantial modifications during this pandemic. In the eye, COVID-19 can manifest as keratoconjunctivitis.

Einleitung: Ein substanzieller Teil der aktuellen Literatur zur COVID-19-Pandemie beschäftigt sich mit deren ophthalmologischen Aspekten. In diesem Übersichtsartikel soll ein Überblick über die bisher publizierten Studien gegeben werden, die für die Ophthalmologie relevant sind.

Material und methoden: PubMed.gov wurde systematisch nach Artikeln mit den folgenden Schlüsselwörtern durchsucht: „COVID-19“, „Coronavirus“ und „SARS‐CoV‐2“ in Verbindung mit „Ophthalmology“ und „Eye“. Darüber hinaus wurde eine Analyse der Empfehlungen der ophthalmologischen Fachgesellschaften durchgeführt, insbesondere der American Academy of Ophthalmology (AAO) und des Royal College of Ophthalmologists (RCOphth).

Ergebnisse: Es wurden 21 Artikel mit Peer Review zu den ophthalmologischen Aspekten von COVID-19 identifiziert (Stand: 16. April 2020). Davon stammten 12 (57,1%) aus Asien, 6 (28,6%) aus den Vereinigten Staaten und 3 (14,3%) aus Europa. Darunter befanden sich 5 Originalarbeiten (23,8%), 10 (47,6%) Briefe an den Herausgeber, 3 (14,2%) Fallberichte und 3 (14,2%) Übersichtsartikel. Es erfolgte eine Sortierung in folgende Themen: „(Okuläre) Übertragungswege und Prävention“, „Ophthalmologische Manifestation von COVID-19“, „Klinische Richtlinien für die ophthalmologische Praxis während der COVID-19-Pandemie“ und „Praktische Empfehlungen für den klinischen Alltag“. Letztere wurden den Empfehlungen der AAO und des RCOphth entnommen.

Schlussfolgerungen: Eine Vielzahl kürzlich erschienener Artikel befasst sich mit den ophthalmologischen Aspekten von COVID-19. Da COVID-19 über das Auge übertragen werden kann (aktiv über die Tränenflüssigkeit und passiv über den Ductus nasolacrimalis), ist eine sorgfältige Infektionsprävention in der ophthalmologischen Praxis von großer Bedeutung. Eine Augenbeteiligung kann sich als Keratokonjunktivitis manifestieren.

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Conflict of interest statement

J. Siedlecki: Speaker honoraria and travel reimbursement from Carl Zeiss Meditec AG, Novartis Pharma GmbH, Bayer AG, Pharm-Allergan GmbH, Oculentis OSD Medical GmbH. Travel reimbursement: Roche AG. W. Mayer: Personal fees and travel reimbursement from Carl Zeiss Meditec, Alcon, Oculentis OSD Medical, Oertli AG, Staar Surgical, Pharm-Allergan, Ziemer, Ophthec, D. O. R.C, Bausch & Lomb. Advisory Board: Carl Zeiss Meditec, Alcon. T. Kreutzer: Speaker honoraria from Alcon Pharma GmbH. Personal consultation fees from Novartis Pharma GmbH and Bayer AG. Travel reimbursement from D. O. R. C. (International). B. Schworm: Speaker honoraria and travel expenses from Novartis Pharma GmbH and Topcon. S. Priglinger: Speaker honoraria and travel reimbursement from Novartis Pharma GmbH, Oertli AG, Bayer AG, Alcon Pharma GmbH, Pharm-Allergan GmbH, Bausch & Lomb GmbH, Carl Zeiss Meditec AG./J. Siedlecki: Vortragshonorare und Reisekostenerstattung von Carl Zeiss Meditec AG, Novartis Pharma GmbH, Bayer AG, Pharm-Allergan GmbH, Oculentis OSD Medical GmbH. Reisekostenerstattung: Roche AG. W. Mayer: Vortragshonorare und Reisekostenerstattung von Carl Zeiss Meditec, Alcon, Oculentis OSD Medical, Oertli AG, Staar Surgical, Pharm-Allergan, Ziemer, Ophthec, D.O.R.C, Bausch & Lomb. Beratertätigkeit: Carl Zeiss Meditec, Alcon. T. Kreutzer: Vortragshonorare von Alcon Pharma GmbH. Beratertätigkeit: Novartis Pharma GmbH, Bayer AG. Reisekostenerstattung von D.O.R.C. (International). B. Schworm: Vortragshonorare und Reisekostenerstattung von Novartis Pharma GmbH und Topcon. S. Priglinger: Vortragshonorare und Reisekostenerstattung von Novartis Pharma GmbH, Oertli AG, Bayer AG, Alcon Pharma GmbH, Pharm-Allergan GmbH, Bausch & Lomb GmbH, Carl Zeiss Meditec AG.

Figures

Fig. 1
Fig. 1
Implementation of triage during the COVID-19 pandemic in the University Eye Clinic Munich, Ludwig Maximilians University, Germany. a  Triage at the main entrance of the clinic is essential to directly isolate patients showing symptoms of COVID-19, and to evaluate the urgency of the requested ophthalmological consultation, especially in patients presenting without a prior appointment. All patients are provided with surgical masks. b  Non-contact thermometers can be implemented to screen for (largely) asymptomatic patients who, however, present with fever. c  Custom cabins limiting direct health care worker/patient interaction can be constructed to reduce contagion. Since implementing these measures in the beginning of March, no case of patient-personnel-related COVID-19 transmission was documented as of April 16, 2020.
Abb. 1
Abb. 1
Triageeinsatz an der Augenklinik der LMU, Universitätsklinikum München, während der COVID-19-Pandemie. a  Die Durchführung einer Triage am Haupteingang der Klinik ist essenziell, um Patienten mit COVID-19-Symptomen sofort zu isolieren sowie die Dringlichkeit der gewünschten augenheilkundlichen Konsultation zu beurteilen, besonders bei Patienten, die ohne vorherigen Termin vorstellig werden. Alle Patienten erhalten eine OP-Maske. b  Ein berührungsloses Temperaturmessgerät wird eingesetzt, um diejenigen Patienten aufzuspüren, die zwar (weitgehend) asymptomatisch sind, aber dennoch Fieber haben. c  Es wurden passgenaue Kabinen aufgestellt, um den direkten Kontakt zwischen Pflegepersonal und Patienten zu minimieren und die Ansteckungsgefahr zu reduzieren. Nachdem diese Maßnahmen Anfang März umgesetzt wurden, gab es bis zum 16. April 2020 keinen Fall von COVID-19-Übertragung zwischen Patienten und medizinischem Fachpersonal.

Comment in

  • COVID-19: vision and fitness to drive.
    O'Neill D, Chen S, Kearns F, Roche L, Ryan M. O'Neill D, et al. QJM. 2020 Oct 1;113(10):775. doi: 10.1093/qjmed/hcaa198. QJM. 2020. PMID: 32539139 Free PMC article. No abstract available.

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