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. 2021 Oct;116(7):578-585.
doi: 10.1007/s00063-020-00696-x. Epub 2020 Jun 3.

[Epidemiology, initial diagnosis, and therapy of unexplained abdominal pain in the emergency department]

[Article in German]
Affiliations

[Epidemiology, initial diagnosis, and therapy of unexplained abdominal pain in the emergency department]

[Article in German]
S Pemmerl et al. Med Klin Intensivmed Notfmed. 2021 Oct.

Abstract

Background: Abdominal pain is one of the most common symptoms of patients who present to the emergency department (ED). The aim of this study was to collect current epidemiological data, the frequency of these findings, and the measures that derived from them.

Methods: We performed a retrospective analysis in the period between January 1 and June 30, 2016, including all patients who presented to the ED of the Caritas Hospital St. Josef in Regensburg (teaching hospital with an academic urology and gynecology department, about 32,000 patients in the ED per year) and were categorized as "abdominal pain in adults" using the Manchester Triage System (MTS).

Results: The study population consisted of 1417 patients (9.8% of all ED patients). The admission rate was 48.2%. Vomiting and fever as concomitant symptoms made hospitalization more likely (p = 0.00). Almost half of the patients had nonspecific abdominal pain (28.2%), gynecological causes (13.2%), or suspected acute appendicitis (6.7%). In all, 10% of patients received an abdominal CT investigation; 73% of the patients presented in the time from 08:00-20:00 h, and more frequently on weekdays (74.2%). Of these patients, 6.4% returned after discharge because of persisting or worsening symptoms. Finally, 58.6% of outpatients and 77.5% of inpatients received further treatment recommendations for new pharmacologic therapy (e.g., analgesics, proton pump inhibitors, antibiotics).

Conclusion: A variety of epidemiological data of our collective could be analyzed, which should be transferable to many other German EDs. The MTS shows a high reliability in terms of conversion rate in abdominal pain; despite comprehensive emergency diagnostics, a relevant proportion of complaints remain unclear.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Abdominelle Schmerzen beim Erwachsenen zählen zu den häufigsten Symptomen, mit denen sich Patienten in einer Notaufnahme (NA) vorstellen. Ziel dieser Studie war es, aktuelle epidemiologische Zahlen aus einer deutschen Notaufnahme zu sammeln, die die Häufigkeit dieser Beschwerden und die hieraus abgeleiteten Maßnahmen beleuchten.

Methodik: Es erfolgte die retrospektive Analyse aller Patienten, die vom 01.01.2016 bis 30.06.2016 in der NA des Caritas-Krankenhaus St. Josef in Regensburg (Kooperationskrankenhaus mit universitärer Urologie und Frauenheilkunde; ca. 32.000 NA-Patienten/Jahr) vorstellig wurden und im Manchester Triage System (MTS) in die Kategorie „abdomineller Schmerz beim Erwachsenen“ eingruppiert wurden.

Ergebnisse: Dem Studienkollektiv konnten 1417 Patienten zugeordnet werden (9,8 % der NA-Patienten). Die Konversionsrate lag bei 48,2 %. Erbrechen und Fieber als Begleitsymptome machten eine stationäre Behandlung wahrscheinlicher (p = 0,00). Nahezu bei der Hälfte der Patienten bestanden unspezifische abdominelle Schmerzen (28,2 %), gynäkologische Ursachen (13,2 %) oder der Verdacht auf eine akute Appendizitis (6,7 %). 10 % der Pat. erhielt ein CT-Abdomen. 73 % der Patienten stellten sich tagsüber (08.00 bis 20.00 Uhr) und gehäuft werktags (74,2 %) vor. 6,4 % der Pat. stellten sich erneut notfallmäßig mit Bauchschmerzen vor. 58,6 % der ambulant weiterbehandelten Patienten und 77,5 % der stationär weiterbehandelten Pat. erhielten die Empfehlung zu einer neuen medikamentösen Therapie (z. B. Analgetika, Protonenpumpeninhibitor [PPI], Antibiotika).

Zusammenfassung: Eine Vielzahl epidemiologischer Daten konnte aus unserem Kollektiv analysiert werden, die für viele andere deutsche Notaufnahmen übertragbar sein sollten. Das MTS zeigt eine hohe Reliabilität in Hinblick auf die Konversionsrate beim Abdominalschmerz; trotz umfassender Notfalldiagnostik bleibt ein relevanter Anteil der Beschwerden ungeklärt.

Keywords: Abdominal pain; Differential diagnosis; Emergency room; Epidemiology; Unspecific abdominal pain.

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References

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