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. 2020 Oct;69(10):726-732.
doi: 10.1007/s00101-020-00817-3. Epub 2020 Jul 15.

[Appropriate allocation of resources for interhospital transfer in emergency medical service-is a physician in the dispatch center helpful?]

[Article in German]
Affiliations

[Appropriate allocation of resources for interhospital transfer in emergency medical service-is a physician in the dispatch center helpful?]

[Article in German]
H Schröder et al. Anaesthesist. 2020 Oct.

Abstract

Background: The number of interhospital transfers is constantly increasing because of specialization of medical facilities, capacity balancing between intensive care units as well as earlier rehabilitation procedures. This leads to an increase in requests for emergency physicians to accompany patient transfers. This study investigated whether clarification of interhospital transport by an emergency physician at the dispatch center can optimize the use of emergency services resources.

Method: All transport clarifications performed by a tele-emergency physician between 1 January 2018 and 31 December 2019 were retrospectively analyzed as well as the transport request forms. Furthermore, all data on the number and alarmed rescue resources for interhospital transfers in the city of Aachen from 2013 onwards were exported from the dispatch center databank and included in the evaluation.

Results: In total 2333 requests for interhospital patient transfers from 2018 and 2019 were analyzed as well as 10,923 transports recorded from 2013 to 2019. The number of patient transfers accompanied by an emergency physician from 2013 to 2019 was significantly reduced from 786 (68.2%) to 495 (30.5%, p > 0.001). The correct resources of rescue vehicles and staff was requested in 1816 cases (77.8%). The urgency of emergency patient transfers was correctly evaluated in 567 (89.2%) cases. In total 526 assignments were carried out without an emergency physician and 315 of these patients were accompanied by a tele-emergency physician during transfer.

Conclusion: The immediate clarification of interhospital transport requests by an emergency physician at the dispatch center leads to a significant reduction in unnecessary medical accompaniment of patient transfers. The choice of an appropriate transfer vehicle and staff should not be left to the requesting hospital physician alone.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Anzahl der Sekundärtransporte nimmt aufgrund von zunehmender Spezialisierung, Kapazitätsausgleich zwischen Intensivbehandlungsplätzen sowie frühzeitigerer Rehabilitation stetig zu. Dies führt zu einer Zunahme von Anforderungen notarztbegleiteter Sekundärtransporte. Es wurde untersucht, ob die Abklärung von Sekundärtransporten durch einen Notarzt in der Leitstelle den Einsatz rettungsdienstlicher Ressourcen für Sekundärtransporte optimieren kann.

Methode: Es erfolgte eine retrospektive Auswertung aller durch den Telenotarzt durchgeführten Abklärungen von Sekundärtransporten im Rettungsdienst der Stadt Aachen zwischen dem 01.01.2018 und dem 31.12.2019 sowie den dazugehörigen Anforderungsfaxen. Zusätzlich wurden alle Daten zu Anzahl und alarmierten Rettungsmitteln von Sekundärtransporten ab 2013 aus dem Leitstellenrechner exportiert und in die Auswertung einbezogen.

Ergebnisse: Es wurden 2333 ärztliche Abklärungen von Sekundärtransporten aus 2018 und 2019 analysiert sowie von 2013 bis 2019 insgesamt 10.923 Sekundärtransporte erfasst. Notarztbegleitete Transporte nahmen von 2013 bis 2019 von 786 (68,2 %) auf 495 (30,5 %) signifikant ab (p < 0,001). Das korrekte Rettungsmittel wurde in 1816 (77,8 %) der Fälle angefordert; die Dringlichkeit von sofortigen Notfalltransporten stimmte in 567 (89,2 %) der Fälle. Im Gegensatz zur Anforderung wurden 526 Einsätze ohne Notarzt durchgeführt, 315 davon konnten telenotärztlich begleitet werden.

Schlussfolgerung: Die unmittelbare Abklärung von Sekundärtransporten durch einen leitstellennahen, fachkompetenten Arzt führt zu einer signifikanten Reduktion nichtindizierter arztbegleiteter Sekundärtransporte. Die Auswahl des Rettungsmittels darf nicht allein dem anfordernden Arzt überlassen werden.

Keywords: Clarification of interhospital transfer; Dispatch center; Interhospital transfer; Physican-staffed interhospital transfer; Tele-EMS-physician.

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Cited by

References

Literatur

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    1. Bayerns (KVB) KV Änderungen beim arztbegleiteten Patiententransport. https://www.kvb.de/general-storage/news/newsdetails-allgemein/news////ae... . Zugegriffen am 07. Juli 2020
    1. Senatsverwaltung für Justiz, Verbraucherschutz und Antidiskriminierung (2016) Gesetz über den Rettungsdienst für das Land Berlin. http://gesetze.berlin.de/jportal/;jsessionid=BD8E0666BD43F1B7C03EE842D77... . Zugegriffen: 10. Dez. 2019
    1. Beyer J, Berliner M, Glaesener J‑J et al (2015) Positionspapier zur Fachübergreifenden Frührehabilitation. Phys Rehab Kur Med 25:260–280. https://doi.org/10.1055/s-0035-1564089 - DOI
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