[COVID-19 infection-Risk of thromboembolic complications]
- PMID: 32905019
- PMCID: PMC7462439
- DOI: 10.1007/s00772-020-00687-4
[COVID-19 infection-Risk of thromboembolic complications]
Abstract
While the COVID-19 syndrome triggered by the SARS CoV‑2 was initially seen predominantly as a pulmonary disease, the number of reports of vascular complications has recently increased. The aim of the present review article is to summarize the most relevant vascular complications in COVID-19 patients. These include venous and arterial thromboembolic events as well as local thromboses, which can form directly on the endothelium at the site of cytokine release. A generalized coagulopathy also appears to promote this thrombogenic condition. With a rate of approximately 20%, deep vein thrombosis (DVT) of the leg is one of the most common thromboembolic events in COVID-19 patients requiring intensive care treatment. In addition, arterial events, such as stroke or acute coronary syndrome were also observed in COVID-19 patients with pre-existing vascular disease. Children rarely have vascular complications, but a systemic immune response similar to the Kawasaki syndrome and toxic shock syndrome has been reported. According to current data, the risk of thromboembolic events in hospitalized COVID-19 patients is significantly increased, making thrombosis prophylaxis with low molecular weight or unfractionated heparin necessary. If pharmaceutical thrombosis prophylaxis is contraindicated, intermittent pneumatic compression should be used. In addition, in patients admitted to the hospital with suspected or proven SARS-CoV‑2 infection, the determination of D‑dimers and, in the case of positive results, broad indication for compression sonography of the deep leg veins are recommended. This allows to detect and treat DVT at an early stage. The treatment of thromboses should be carried out according to current guidelines with therapeutic anticoagulation. Further studies and registries are needed to improve the understanding of the relationship between COVID-19 infection and the occurrence of thromboembolic events.
Während das durch das SARS-CoV-2-Virus ausgelöste COVID-19-Syndrom zunächst hauptsächlich als Lungenerkrankung angesehen wurde, ist die Zahl der Berichte über vaskuläre Komplikationen zuletzt angestiegen. Ziel der vorliegenden Übersichtsarbeit ist es, die relevantesten vaskulären Beteiligungen bei COVID-19 zusammenzufassen. Hierzu zählen venöse und arterielle thrombembolische Ereignisse sowie lokale Thrombosen, die sich im Rahmen der Zytokinausschüttung direkt am Endothel bilden können. Eine generalisierte Koagulopathie scheint ebenfalls den thrombogenen Zustand zu begünstigen. Mit einer Rate von etwa 20 % zählen tiefe Beinvenenthrombosen (TVT) bei intensivpflichtigen COVID-19-Patienten zu den häufigsten thrombembolischen Ereignissen. Zudem konnten auch bei vaskulär vorerkrankten Patienten arterielle Ereignisse wie Schlaganfälle oder akute Koronarsyndrome beobachtet werden. Kinder weisen selten vaskuläre Komplikationen auf. Hier wird von einer Systemreaktion berichtet, die dem Kawasaki-Syndrom und Toxic-shock-Syndrom ähnlich ist. Nach aktueller Datenlage ist das Risiko für thrombembolische Ereignisse bei stationären COVID-19-Patienten deutlich erhöht, sodass eine Thromboseprophylaxe mit niedermolekularem bzw. unfraktioniertem Heparin notwendig ist. Bei Kontraindikationen gegen eine medikamentöse Thromboseprophylaxe sollte die intermittierende pneumatische Kompression erfolgen. Zudem empfiehlt sich bei der stationären Aufnahme von Patienten mit SARS-CoV-2-Verdacht oder -Nachweis die Bestimmung der D‑Dimere und bei positivem Befund die großzügige Indikationsstellung zur Kompressionssonographie der tiefen Beinvenen. So können TVT frühzeitig erkannt und therapiert werden. Die Behandlung der Thrombosen erfolgt leitliniengerecht mittels therapeutischer Antikoagulation. Weitere Studien und Register sind notwendig, um den Zusammenhang zwischen einer COVID-19-Infektion und dem Auftreten von thrombembolischen Ereignissen besser zu verstehen.
Keywords: COVID-19 disease; SARS-COV‑2 virus; Thromboembolic complications; Vascular disease and COVID-19; Virus induced thromboembolic complications.
© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2020.
Similar articles
-
[Increased risk of deep vein thrombosis in intensive care unit patients with CoViD-19 infections?-Preliminary data].Chirurg. 2020 Jul;91(7):588-594. doi: 10.1007/s00104-020-01222-7. Chirurg. 2020. PMID: 32504106 Free PMC article. German.
-
Asymptomatic deep vein thromboses in prolonged hospitalized COVID-19 patients.Wien Klin Wochenschr. 2021 Dec;133(23-24):1281-1288. doi: 10.1007/s00508-021-01973-1. Epub 2021 Nov 25. Wien Klin Wochenschr. 2021. PMID: 34821975 Free PMC article.
-
Venous and arterial thromboembolic complications in COVID-19 patients admitted to an academic hospital in Milan, Italy.Thromb Res. 2020 Jul;191:9-14. doi: 10.1016/j.thromres.2020.04.024. Epub 2020 Apr 23. Thromb Res. 2020. PMID: 32353746 Free PMC article.
-
A Review of the Prevalence of Thromboembolic Complications among Pregnant Women Infected with COVID-19.J Clin Med. 2022 Oct 8;11(19):5934. doi: 10.3390/jcm11195934. J Clin Med. 2022. PMID: 36233801 Free PMC article. Review.
-
Risk Management and Treatment of Coagulation Disorders Related to COVID-19 Infection.Int J Environ Res Public Health. 2021 Jan 31;18(3):1268. doi: 10.3390/ijerph18031268. Int J Environ Res Public Health. 2021. PMID: 33572570 Free PMC article. Review.
Cited by
-
[Anticoagulation in coronavirus disease 2019 (COVID-19): confirmed and controversial aspects].Internist (Berl). 2022 Apr;63(4):453-460. doi: 10.1007/s00108-022-01296-x. Epub 2022 Mar 15. Internist (Berl). 2022. PMID: 35290499 Free PMC article. Review. German.
-
Thrombotic risk in children with COVID-19 infection: A systematic review of the literature.Thromb Res. 2021 Sep;205:92-98. doi: 10.1016/j.thromres.2021.07.011. Epub 2021 Jul 16. Thromb Res. 2021. PMID: 34293539 Free PMC article.
-
Unusual Presentation of a Severe COVID-19 Case With Axillary Artery Thrombosis.Cureus. 2021 May 15;13(5):e15036. doi: 10.7759/cureus.15036. Cureus. 2021. PMID: 34150387 Free PMC article.
References
Publication types
LinkOut - more resources
Full Text Sources
Miscellaneous